Fővárosi Közgyűlés: ősszel dönthetnek a taxisrendeletről

​Csaknem száz előterjesztést tárgyalt meg június 20-i ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Letette a képviselői esküt, egyúttal lemondott főpolgármester-helyettesi posztjáról Hutiray Gyula, utódja Szeneczey Balázs lett. Levették a napirendről a taxisrendeletet, amelyet várhatóan szeptemberben tárgyalhatnak újra, és nem vitatják meg a Budapest név használatát szabályozó rendelettervezetet, arról ugyanis a főpolgármester további egyeztetést tart szükségesnek. A képviselők elfogadták azt a határozatot, amely alapján a főváros birtokba veheti a CET-et, valamint a koncepciót a buszágázat kiválására a BKV-ból.

Hutiray Gyula városfejlesztési főpolgármester-helyettes képviselői eskütételével megkezdődött a Fővárosi Közgyűlés rendes ülése. Hutiray Gyula egyúttal lemondott főpolgármester-helyettesi posztjáról. Őt 2011-ben főállású helyettesnek választották, vagyis nem közgyűlési képviselőként látta el feladatait, és bár a törvény nem tartalmaz útmutatást a helyzetre, a politikus úgy ítélte meg, hogy képviselősége miatt le kell mondania a posztról. Hutiray Gyula Rogán Antal megüresedett képviselői helyét foglalja el a Fidesz-KDNP-frakcióban. Rogán Antal az Országgyűlés Fidesz-frakciójának vezetője lett.

A napirendi vitában Tarlós István főpolgármester visszavonta a napirendről a taxisrendeletet, arról a tervek szerint szeptemberben tárgyal majd a testület. A városvezető indoklásként elmondta: még további egyeztetések szükségesek az előterjesztésről. A rendeletről a tervek szerint szeptemberben tárgyal majd a testület. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábban közölte: a rendelettervezet célja, hogy indirekt módon szabályozzák a taxik számát, kötelezővé tegyék a bankkártya elfogadását, a légkondicionáló meglétét, továbbá döntenek az egységes arculat, az egységes nappali és éjszakai maximálár vagy egységes hatósági ár bevezetéséről. A javaslatról még múlt héten is egyeztettek a taxisszervezetekkel. A vitatott kérdések között volt a rendelet hatályba léptetési időpontja, a fix összegű tarifa mértéke, az egységes megjelenés, illetve a műszaki paraméterek.
 
Levette a Budapest név használatáról szóló javaslatot is a napirendről a főpolgármester, indoklása szerint az ügyben további egyeztetések szükségesek. Az eredeti javaslat szerint fizetniük kellene a jövőben a Budapest nevet vagy annak változatait – Buda, budai, Budapest, budapesti, Budapest főváros, Budapest fővárosi, főváros, fővárosi, Pest, pesti, Pest-Buda, pest-budai - használó egyéni vállalkozóknak és gazdasági társaságoknak. A rendelet a cégnevekre, a domainnevekre, a kiadványokra, a termékekre és a rendezvényekre vonatkozna. Ha egy gazdasági társaság az elnevezéséhez határozatlan időre kérné a nevet, akkor 750 ezer forint megfizetésére lenne köteles, míg egy emléktárgyon, kiadványon való feltüntetés ellenértéke darabonként 100 forint lenne. A rendelettervezet emellett azt is kimondja, hogy a már korábban megszerzett névhasználatot nem kellene ismételten engedélyeztetni, de a felvett név használatát a főpolgármester megtilthatná, ha az ütközik a főváros érdekeivel.
 
A Fővárosi Közgyűlés az ülés napirendjét 21 igen, 11 nem szavazattal fogadta el.

Birtokba veheti a főváros a CET-et

Birtokba veheti Budapest a Duna-parti CET épületegyüttesét, miután a képviselők elfogadták az erről szóló határozatot. Ennek értelmében Tarlós István főpolgármester intézkedhet az ingatlan birtokba vétele érdekében. A döntés előzménye, hogy a Fővárosi Ítélőtábla június 19-én arra kötelezte a beruházó Porto Investmentet, hogy 15 napon belül adja át a Fővárosi Önkormányzat birtokába az épületet. Az ítélőtábla kimondta azt is, hogy Budapest jogszerűen hívta le a csaknem 4 millió eurós bankgaranciát.
 
Jelentős lépésnek nevezte az ítélőtábla döntését a főpolgármester. Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes a döntéssel kapcsolatban azt említette meg, hogy a bíróság elismerte, a főváros korábban jogosan hívta le a bankgaranciát, már korábban birtokon belülre kellett volna kerülnie, és emiatt kártérítési igénnyel is felléphet. Felhívta a figyelmet, hogy az ítéletet írásos formában még nem kapták meg, ha ez megtörtént, attól számított 15 napon belül, Bagdy szerint legkésőbb augusztus közepére veheti birtokába a létesítményt. Ezt követően - tette hozzá a főpolgármester-helyettes - az építmény műszaki állapotát fogják felmérni, hogy azt be tudják fejezni. Bagdy emlékeztetett arra, hogy a CET-nek 2010 augusztusára kellett volna elkészülnie. A közgyűlési vitában az ellenzéki pártok mindegyike üdvözölte a bíróság ítéletét.

2,8 százalékkal emelkedhet a szemétszállítás díja

Nettó 2,8 százalékkal emelkedik a szemétszállítás díja Budapesten, miután a Fővárosi Közgyűlés szerdán a Fidesz-KDNP 18 igen szavazatával elfogadta a vonatkozó előterjesztést. A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. június 1-jén kezdeményezte, hogy az április elején módosított hulladékgazdálkodási törvényben meghatározott maximált mértékig, vagyis 2,8 százalékkal emeljék a hulladékkezelési díjat. A társaság arra hivatkozott, hogy a költségvetésben mintegy 560 millió forinttal kevesebb forrás jutott a köztisztasági feladatokra, és a keretből további 10 százalékot zároltak. A megmaradt összeg az év hátralevő részében az alapszolgáltatások elvégzésére sem nyújtana fedezetet, illetve a pótlólagos finanszírozás nélkül radikálisan csökkenteni kellene a szolgáltatás színvonalát. A változtatás egy négytagú család esetében, családi házas övezetben, egy 110 literes edény heti egyszeri ürítése esetén havi 70 forint többletkiadást jelent, vagyis a jelenlegi havi 2.516 forint helyett 2.586 forintot kell fizetni. 

Rendbe hozzák a margitszigeti szökőkutat és a rózsakertet

Megújul a margitszigeti szökőkút és annak környezete, valamint a rózsakert, miután a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén jóváhagyta a Főkert Nonprofit Zrt.-vel kötendő együttműködési megállapodást. A szigeten javasolt munkák elvégzésére az idei évi költségvetésben 500 millió forintot különítettek el, ebből a mostani projekt 411 millió forintba kerül. A munkálatok részeként átalakítják a szökőkút medencéjét, felújítják a vízgépezetet, a vízjáték fényjátékkal egészül ki, újratelepítik a gyepes felületeket, új cserjéket, virágágyakat építenek ki. A rózsakertnél felújítják a pergolarendszert és új rózsaágyásokat alakítanak ki. Mindkét helyszínen kicserélik a burkolatokat, lépcsőket, automata öntözőrendszert alakítanak ki, új világítási rendszer lesz és térfigyelő kamerákat helyeznek ki.

Szeneczey Balázs az új főpolgármester-helyettes

Szeneczey Balázs volt főpolgármesteri kabinetfőnököt választotta meg városfejlesztési főpolgármester-helyettessé a Fővárosi Közgyűlés 24 igen, 4 nem szavazattal, egy tartózkodás mellett.
 
A közgyűlés döntött arról is, hogy a főpolgármester-helyettes illetménye 644.420 forint lesz, amelyhez 128.884 forint költségátalány jár.
 
Persányi Miklóst, az intézmény eddigi vezetőjét nevezte ki a Fővárosi Állat- és Növénykert élére a Fővárosi Közgyűlés. A képviselők egyhangú szavazással, vita nélkül döntöttek arról, hogy a következő öt évben is Persányi Miklós vezetheti az állatkertet.

Szétválaszthatják a BKV-t, amelyből kiválna a buszágazat

Szétválaszthatják a BKV-t, miután a Fővárosi Közgyűlés elfogadta az erről szóló javaslatot. A koncepció szerint vagy kiválik a buszágazat a BKV-ból, vagy két új társaság jön létre, a BKV pedig megszűnik. Az előterjesztés szerint, amelyet 18 igennel és 12 nem ellenében, tartózkodás nélkül fogadtak el, ez nem érinti sem a BKV jelenlegi kötelezettségállományának, sem vagyonának a mértékét, mert a jogutódok válnak tulajdonossá. A létrejövő vállalat vagy vállalatok szintén fővárosi tulajdonban lennének, a vagyonkezelő pedig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lehet.

Az előterjesztő két főpolgármester-helyettes, György István és Bagdy Gábor azt írta, a szétválasztás lehetővé teszi a transzparencia növelését a gazdálkodás, a szervezeti működés tekintetében is, így eredményesebb lehet a tulajdonosi joggyakorlás is. További indok a szétválasztás mellett, hogy a buszos társaságnak fizetendő díj összehasonlíthatóvá válik más, külső vállalkozók áraival, az ezek alapján meghozott tulajdonosi döntésekkel pedig hatékonyabb és költségtakarékosabb lehet a társaság.

Szintén a szétválasztás mellett szól az előterjesztők szerint az, hogy így nem lenne lehetőség az autóbuszos ágazatot a nem versenyző más ágazatok rovására finanszírozni, és megszűnne a keresztfinanszírozás. Emellett az önálló buszágazat a kisebb üzemméret miatt hatékonyabban, rugalmasabban tudna működni, beruházási és működési finanszírozása sokkal kedvezőbb feltételekkel lenne megoldható, hitelképessége pedig sokkal jobb lenne, mint a BKV-é, így lehetőség nyílna járművek lízingelésére is.

Az előterjesztés szerint az is a döntés mellett szól, hogy a buszágazat és a kötött pályás ágazat beszerzéseinek eltérő jellege nem indokolja egyben tartásukat, és a két új cégnél érdemi költségcsökkenést lehetne elérni. Az előterjesztők hangsúlyozták, meg kell határozni, hogy milyen elvek mentén osszák meg a BKV vagyonát és kötelezettségeit a két cég között.

Döntés született az előterjesztés más pontjai alapján arról is, hogy a főváros vállalja a BKV hiteleihez a kézfizető kezességet, a BKV-nak soron kívül juttatott 5 milliárd forintos tulajdonosi kölcsön lejárati határidejét pedig július 31-éről október 31-ére módosították. A közgyűlésben hosszú vita alakult ki az MSZP-frakció több tagja, valamint Tarlós István főpolgármester és György István főpolgármester-helyettes között arról, hogy a BKV hogyan és miért jutott jelenlegi anyagi helyzetébe.

Autistákat és sérült tanulókat fejlesztő csoportot indít a főváros

Két autistacsoportot, valamint egy súlyos és halmozottan sérült tanulókat fejlesztő csoportot indít a főváros; az indítványt egyhangúlag támogatta a Fővárosi Közgyűlés. Az indítvány szerint évről évre növekszik az igény a sajátos nevelési igényű tanulók elhelyezésére a fővárosi intézményhálózaton belül, a már ellátottakon túl egyre nő az újonnan diagnosztizáltak száma. Az érintett gyermekek száma és fogyatékosságuk súlyossága nehezen tervezhető, és noha tankötelezettek, a változó körülmények miatt bizonytalan az ellátásuk. Hiánypótló azon alapítványok, nonprofit szervezetek szolgáltatása, amelyek közszolgáltatási szerződésben vállalják azoknak az érintett tanulóknak az ellátását, akikét a főváros a saját intézményhálózatán belül nem tudja megoldani. A szeptembertől december végéig tartó időszakra vonatkozó becslés szerint csaknem ezer gyerekről van szó.

A szerdai határozat szerint az óbudai Szent Miklós Általános Iskola, Diákotthon és Gyermekotthonban, valamint a hegyvidéki Gennaro Verolino Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthonban egy-egy új autistacsoport indul a következő tanévben. Mindkét intézményben felkészült, autizmus szakképzettségű pedagógusok vannak, a kötelező minimális eszközök, felszerelések költsége másfél-másfél millió forint. A ferencvárosi Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Diákotthon és Gyermekotthonban pedig egy újabb, súlyos és halmozottan sérült tanulókat ellátó csoportszobát alakítanak ki a már működő három mellett. Az épületben megvannak a speciális igényeknek megfelelően kialakított kiszolgálóhelyiségek, vizesblokkok. A fejlesztés költsége 3,5 millió forint.

Három hajójáratot indít a BKV 

Megrendeli a BKV-tól a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a hajószolgáltatást, a három járat csúcsidőben óránként közlekedne, és 400 forintos helyszíni vonaljeggyel, hét közben pedig Budapest-bérlettel lehet majd igénybe venni. A Fővárosi Közgyűlés 18 igen, 12 nem szavazattal, tartózkodás nélkül elfogadott előterjesztés szövege szerint a D11-es járat óránként szállít utasokat munkanapokon reggel 7 és 19 óra között Újpest, Árpád út és a Haller utca között, a D12-es szintén munkanapokon közlekedik Rómaifürdő és a Kopaszi gát között 7-től 9 óráig, majd 15 órától 18 óráig, csúcsidőben 1 órás követési idővel. A D13-as járat ugyancsak a Rómaifürdő és Kopaszi gát között közlekedik, de csak hétvégén 9 és 18 óra között óránként. A hajójáratok munkanapokon Budapest-bérlettel, napijeggyel és 400 forintos, helyszínen váltott vonaljeggyel is igénybe vehetők, hétvégén viszont csak vonaljeggyel lehet utazni a hajókon, a kerékpárokra pedig külön, szintén 400 forintos jegyet kell venni. A 6 éven aluliak és a 65 éven felüliek ingyen vehetik igénybe a szolgáltatást. A szolgáltatást a BKK a május elején megkötött közszolgáltatási szerződés keretein belül rendeli meg a BKV-tól. Az előterjesztés szerint évi 82 millió forintos bevétellel számolnak, bár ennek jelentős része a szárazföldi közlekedési ágazatoktól vonná el a bevételt, így is mintegy 22 milliós többletbevétellel számolnak.

Hírek

RSS megtekintés