Több területen is közterület-felügyelők segítik a BKK munkáját

A Fővárosi Közgyűlés február 29-i ülésén tárgyalta és elfogadta dr. György István főpolgármester-helyettes előterjesztését, amelynek értelmében a Budapesti Közlekedési Központ és  Budapest Főváros Közterület-felügyelete több területen is szorosan együttműködik, és a közterület-felügyelők segítik a BKK munkáját. Az előterjesztés nyomán nem csak a tömegközlekedési eszközökön, jegyellenőrzéskor, hanem a taxiállomások használatának és a teherforgalmi behajtási engedélyek ellenőrzése során is találkozhatunk a hatóság munkatársaival.
 
Tovább folytatódik a BKK és a fővárosi közterület-felügyelet együttműködése. A közterület-felügyelők már eddig is jelen voltak a BKV járatain, ahol a jegyellenőrök munkáját segítették. 2011. január 11-e óta vesznek részt a jegyek és bérletek ellenőrzésében, amit egy nem sokkal korábbi törvénymódosítás tesz lehetővé. Az intézkedésre azért volt szükség, mert a BKV-ellenőrök, hatósági jogkör híján, nem igazoltathatják és nem tartóztathatják fel a jegy nélkül utazókat. Mindezt az utasoknak egy jelentős része kihasználta; ellenőrzéskor megtagadták okmányaik átadását, hamis adatokat diktáltak be, illetve intézkedés nélkül egyszerűen elsétáltak. Ezzel szemben a közterület-felügyelők, hivatalos személyként, felléphetnek azon utasokkal szemben, akik önként nem hajlandóak a jegyellenőrökkel együttműködni.
 
2011. január 11-től április 15-ig, majd július 4-e óta folyamatosan vesznek részt a közterület-felügyelők a jegyellenőrzésekben, a fennmaradó időszakban kizárólag BKV-ellenőrök általi ellenőrzések történtek. A 2011. év ellenőrzési adatai szerint a közterület-felügyelők közreműködése hatékony és eredményes volt, 2011. január 11-ét követően 1 millió 900 ezer utast ellenőriztünk, 60%-ukat közterület-felügyelők, 40%-ukat kizárólag BKV-ellenőrök közreműködésével.
 
A közterület-felügyelővel kiegészült csapatok 100 ezer ellenőrzésre vetítve:
- 23%-kal több bliccelő utast szűrtek ki,
- 243%-kal több helyszíni pótdíjat szedtek be,
- 91%-kal több bliccelő utast pótdíjaztak utólagosan hivatalos okmány vagy rendőrségi adatlekérés alapján,
- 99%-kal kevesebb utast pótdíjaztak bemondás alapján fölvett adatok alapján,
- 97%-kal kevesebb utas távozott intézkedés nélkül,
- a bliccelő utasok mintegy 61%-a önként együttműködik az ellenőrökkel, 40%-uk teszik szükségessé közterület-felügyelők bevonását
 
A 2011. évi pótdíjazási hatékonyságjavulási tapasztalatokon túl egyértelműen látszik az ellenőrzés hatékonyságának fokozódása a bevételek növekedésében is. A 2011. évi 50,1 milliárd forint menetdíj-bevételi tervet mintegy 2,35%-kal 1,14 milliárd forinttal teljesítette túl a BKV. A menetdíj-bevételi többletből mintegy 650-850 millió forintot külső tényezők (üzemanyag árak alakulása, EU-elnökség turisztikai többlete, jegyárak szinten tartása, Sziget-megállapodás) magyaráznak, azonban így is mintegy 250-450 millió forint bevételi többletet elsődlegesen a jegyellenőrzés szigorodása indokol, amelynek domináns tényezője a közterület-felügyelők részvétele az ellenőrzési folyamatban. A BKV 2011-ben 77 millió forintot fizetett a fővárosi közterület-felügyelet részére, vagyis kb. 200-400%-ban megtérült számára a közterület-felügyelők alkalmazása. Ekkora megtérüléssel a jövőben már nem lehet számolni, mert az ehhez hasonló intézkedéseknek csökkenő a hozadéka, mivel a bliccelők megtanulják, illetve hozzászoknak a kezdeti sokk után, hogy hol és merre lehet számítani nagyobb valószínűséggel az ellenőrzésekre, így óvatos becsléssel 2012-ben 100-200% közötti megtérülést lehet elvárni a közterület-felügyelők költsége után.
 
A BKV éves szinten 51,5 milliárd forint menetdíj-bevételének és a kapcsolódó 16,4 milliárd forint árkiegészítésének védelmében, valamint 790 millió forint pótdíj-bevételének fokozásához szükséges a közterület-felügyelők további részvétele az ellenőrzésekben, mely a Közgyűlés döntése nyomán 2012-ben is biztosított.
 
Az ellenőrzési időszak tapasztalatai is megerősítik, hogy a kizárólagosan jegyellenőri, és a közterület-felügyelői jelenlét által is biztosított ellenőrzések hatékonysága között jelentős különbségek vannak, amely különbség oka a BKV jegyellenőrök és a közterület-felügyelők jogállásából, és az ebből adódó intézkedési jogkör különbségből adódik.
 
A 2012. január 1-jén hatályba lépett a taxiállomások használatáról szóló fővárosi rendelet. Ennek értelmében a fővárosi közterület-felügyelet ellenőrzi a taxiállomások használatának jogosultságát. A hatóság munkatársai az ellenőrzés során, amennyiben a szabályok megsértését észlelik. Önkormányzati szabálysértési eljárást kezdeményeznek azzal a személytaxi-szolgáltatóval szemben, aki a drosztot jogosulatlanul vagy nem a szabályoknak megfelelően használja. Az ellenőrzéseket a BKK pénzügyi hozzájárulással támogatja, a szabályozott taxis viszonyok érdekében.
 
Szintén az év elején lépett hatályba a teherforgalmi behajtási díjakról szóló rendelet. A törvény szerint az ellenőrzést végző hatósági személy jogosult a táblával jelzett behajtási tilalmat vagy korlátozást megszegő jármű feltartóztatására, megállítására. Az ellenőrzésbe a BKK a közterület-felügyeletet vonja be. A szabálytalanságon ért jármű vezetője ellen a közterület-felügyelő szabálysértési eljárást kezdeményez.
 
A fővárosi közterület-felügyelet a BKK-val együttműködve már végzett ilyen ellenőrzéseket 2011 folyamán és ezek eredményesnek bizonyultak. Az év folyamán összesen 97,18 millió forintnyi bírságot szedtek be a szabálytalankodóktól. Az év első hónapjaiban az összes ellenőrzött teherautó 61%-a rendelkezett behajtási engedéllyel, ez ellenőrzések nyomán 72%-ra növekedett az őszi hónapokra. A Fővárosi Közterület-felügyelet és a BKK ezért fontosnak látja, hogy 2012-ben is folytatódjanak a hasonló ellenőrzések, amely az együttműködés és a főváros anyagi támogatása révén megvalósulhat.
 
Emlékezetes, hogy mivel nem bizonyult elég hatékonynak a jelenleg érvényben lévő rendszer, ezért 2011 decemberében a szakmai és civil szervezetekkel folytatott széles körű egyeztetések után új rendelet megalkotása mellett döntött a fővárosi önkormányzat. Januártól bevezetésre került a teljes körű online ügyintézési rendszer, amellyel hatékonyabbá és gyorsabbá válik az ügyintézés, valamint megszűnik a korszerűtlenné vált, papíralapú behajtási hozzájárulás. A díjszabás kialakítása amellett, hogy illeszkedik a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X. 5.) NFM rendeletben meghatározott díjakhoz, az online ügyintézést részesíti előnyben. Az elektronikus nyilvántartási rendszerbe kerülő gépjárművek után egyszer, az első alkalommal kell az igénylőknek megfizetni az adatfeldolgozás, tárolás és archiválás költségét. A papíron benyújtott kérelmek elbírálásáért 2 napon belüli ügyintézés esetén nettó 3000 Ft sürgősségi díjat kell fizetni, míg az online rendszerben pluszköltség nélkül is csak 2 nap az átfutási idő.
 

Hírek

RSS megtekintés