Sajtóközlemény a metrófelújításokkal kapcsolatban

A BKV forrásait korábban évtizedes viszonylatban elherdáló fővárosi MSZP igyekszik valótlan helyzetet kreálni a budapesti metrófelújítások kapcsán. Úgy próbál tenni, mintha két évtizeden át ütemterv szerinti, szakszerű munka folyt volna, de ez nem több kétségbeesett kampánykísérletnél. A valóság az, hogy még amibe belefogtak, abból se fejeztek be soha semmit.
 
1. Az M1-es „kisföldalattinál” hozzá se nyúltak a szerelvényekhez, amik ma 41 évesek.
 
2. Az M2-es metrót mintegy 8 (!) évig készítgették elő, majd 4 évet dolgoztak rajta, de az új szerelvényeket 2010 után kellett a jelenlegi városvezetésnek beszereznie. A biztonsági berendezések cseréjét szintén a jelenlegi városvezetés végezte el 2013-ban.
 
3. Az M4-es metró építésébe ugyan felelőtlenül belefogtak, sok rossz szerződéssel visszafordíthatatlanná tették (ahelyett, hogy a tönkremenőben levő M3-sal foglalkoztak volna). 2002 és 2010 között is képtelenek voltak megépíteni. Itt hagyták műszakilag félkészen, veszteséggel fenyegető szerződésekkel, jogi rendezetlenséggel, súlyos külföldi követelésekkel terhelten. A jelenlegi városvezetés és FIDESZ többségű önkormányzat fejezte be 2014 márciusában, a kormány támogatásával.
 
4. Az első szakaszában 1976-ban beüzemelt M3-as metró már 2010-ben 34 éves volt. Káposztásmegyerig történő meghosszabbítását 1994-től állandóan ígérgette és kampányolt vele az MSZP-SZDSZ-es városvezetés, de soha nem történt semmi. (A vonalhosszabbítás tanulmánytervére nemrég a jelenlegi városvezetés szerzett uniós támogatást a kormány segítségével.)
 
A meglévő vonalszakasz felújításáról 2010-ig – azaz húsz éven keresztül – az MSZP és az SZDSZ soha semmiféle döntést, tervezési, engedélyezési, kivitelezési előkészületet nem hozott, illetve nem tett.
A korábbi városvezetés közgyűlései érdemben még csak nem is foglalkoztak a problémával.
 
A jelenlegi városvezetés 2014-re részletesen elemezte és előkészítette a felújítást. A síncserék egyébként jelenleg is zajlanak már.
 
Tekintetbe véve az előzményeket, semmi garancia nincs arra, és semmi valószínűsége sincs, hogy egy baloldali pártok által támogatott városvezetés eredményesebben, hatékonyabban működhetne együtt a jelenlegi kormánnyal a szükséges források megteremtése érdekében.
 
Budapest, 2014. július 28.
 
Wintermantel Zsolt                                                                                              Tarlós István
fővárosi közlekedési tanácsnok                                                                           főpolgármester