November 10-én átadják a forgalomnak a 3-as villamos teljes zuglói szakaszát

​2014. november 10-én, hétfőn átadják a forgalomnak a 3-as villamos teljes zuglói szakaszát. A 62-es, a 62A és a 69-es villamos ugyanettől a naptól újra teljes vonalán jár Zuglóban, így helyreáll az eredeti forgalmi rend. A 3-as villamosjárat ekkortól a Mexikói út M végállomástól a még érintett pesterzsébeti szakasz felújítása miatt a Nagykőrösi útig közlekedik menetrend szerinti útvonalán, innen a Határ út M végállomásig viszi az utasokat, várhatóan a hónap végéig.
 
Miután átadták a villamosforgalomnak a 3-as villamos teljes zuglói szakaszát, a villamosközlekedés zavarása nélkül elvégezhető egyéb munkákat végzik majd el. A 3-as villamos teljes vonalán, azaz a Mexikói út M és Gubacsi út között a villamosforgalom a tervek szerint 2014 december elején indulhat meg, ezt követően még befejezik a néhány, a villamosközlekedés zavarása nélkül elvégezhető munkát. Ekkortól fog eredeti útvonalán közlekedni az 51-es és az 52-es villamos is. A mintegy 11,5 milliárd forint értékű, 94 százalékban európai uniós forrásból finanszírozott és a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként a Budapesti Közlekedési Központ által megvalósított projekt, a 3-as villamosvonal felújítása az egyik legfontosabb kötöttpályás közlekedési fejlesztés a fővárosban az 1-es villamosvonal és a budai fonódó villamoshálózat beruházáson kívül.

Új vágányok és megállóhelyi peronok, gyorsabb közlekedés a Mexikói út M és Bosnyák tér között

A november 10-én átadandó Mexikói út M–Bosnyák tér közötti szakasszal forgalomba helyezhető a 3-as villamos teljes zuglói szakasza. A Mexikói út végállomás és a Nagy Lajos király útja között
• új villamospályát építettek a Mexikói úton;
• a megszűnt 67-es villamos Mexikói útról az Erzsébet királyné útjára vezető, használatlan vágányát elbontották, helyén a közeljövőben zöldfelület létesül;
• új villamospályát építettek az Erzsébet királyné útján, korszerűsítették a vágány környezetében húzódó közúti csapadékvíz-elvezető rendszert is. Az újonnan épült villamosvágányokon a járművek gyorsabban, csendesebben haladnak;
• átépítették és akadálymentes megközelítésre alkalmassá tették a vonalszakasz megállóhelyeinek – a Mexikói út M végállomás, Erzsébet királyné útja aluljáró, Laky Adolf utca, Nagy Lajos király útja/Czobor u. peronját, melyeken a vakok és a gyengénlátók biztonságos közlekedését elősegítő úgynevezett taktilis burkolati sávokat is elhelyeztek. A megállóhelyekre korszerű utasvárókat építettek, valamint modernizáltuá az utastájékoztató elemeket is;
• a Mexikói úti végállomási peront egyedi építészeti terv alapján teljesen lefedték, hogy rossz idő esetén is komfortos körülmények között várhassák meg az utasok a 3-as és 69-es villamosok beérkezését;
• korszerűsítették a vonalszakasz teljes felsővezeték-hálózatát;
• a vágányfelújításhoz kapcsolódva részleges útfelújítást végeztek az Erzsébet királyné útján, a vágányzóna mellett, valamint a Laky Adolf utca megállóhely közelében, ezen felül mind a hét érintett, az imént felsorolt megálló kényelmesebb megközelítése érdekében új zebrákat festettek fel.
• a munkákhoz időben kapcsolódóan a BKV saját beruházásban átépítette az Erzsébet királyné útján a Nagy Lajos király útja és a Balázs utca  közötti rosszállapotú vágányszakaszt, ezzel az Erzsébet királyné útja – Kolozsvár utca – MÁV-telep – Újpalota vonal teljes hosszán – kivéve a Kolozsvár utcai piac előtti íveket – megszűntek a pályaállapot miatti sebességkorlátozások.

Milyen felújítási munkákat végeztek már el?

A 3-as villamos vonalának teljes rekonstrukciója közel egy éve, 2013 őszén indult el. A pályafelújítás először az Örs vezér tere M és a Mázsa tér között kezdődött meg, ezen a kőbányai szakaszon 2014 nyaráig folyt a vágányok, illetve a megállóhelyek átépítése. A vonalrekonstrukció 2014 júniusában a Mázsa tér és az Ecseri út között, majd a Nagy Lajos király útján az Örs vezér tere M és a Bosnyák tér között folytatódott pályaépítéssel, a megállóhelyek akadálymentesítésével, új utastájékoztató berendezések telepítésével, az áramellátási és a felsővezeték-rendszer korszerűsítésével. A kőbányai Kőrösi Csoma Sándor úton az Ónodi utca és a Liget tér között 1820 méteren fű borította villamospályát építettek, amely megújította Kőbánya belvárosának teljes arculatát, és amely által a villamosok közlekedése is halkabbá vált. A Bihari úton az egyvágányos pályát kétvágányosra bővítették, a megszűnt szűk keresztmetszet Budapest utolsó egyvágányos szűkülete volt. A jelenleg befejeződött munka 2014 augusztusától zajlott a Mexikói út M végállomástól az Erzsébet királyné útján a Nagy Lajos király útjáig terjedő vonalszakaszon. Eközben augusztus végén ideiglenesen forgalomba helyezték a 3-as villamos Erzsébet királyné útjától az Ecseri út M-ig terjedő vonalszakaszát. Október végén a Nagykőrösi út és a Gubacsi út között is megkezdték a pályafelújítást, ahol várhatóan november végéig folyik a villamosközlekedést akadályozó munka.

Mi van még hátra?

A 3-as villamos vonalának felújításával és helyenként teljes átépítésével a villamosforgalom a teljes vonalon, azaz a Mexikói út M és Gubacsi út között a tervek szerint 2014 végén indulhat meg, ezt követően azonban még befejeznek néhány, a villamosközlekedés zavarása nélkül elvégezhető munkát.  A 3-as villamos teljes vonalának műszaki átadásáig elvégzendő munkák:
• A Nagy Lajos király útján a Thököly út és az Örs vezér tere között forgalomtechnikai és felsővezeték-építés, amely várhatóan december második feléig készül el.
• Az Üllői út és a Nagykőrösi út közötti részen már az utasokat szállítva közlekednek a szerelvények, azaz a villamosközlekedés fenntartása mellett felsővezeték-szabályozás, peronberendezés- és útépítés folyik, várhatóan 2015 első feléig.
• A Nagykőrösi út és a Gubacsi út közötti vonalszakaszon peronépítés, felsővezeték-felújítás, vágányszabályozás van még hátra; a szakaszt várhatóan – próbaüzemben – november végén adják át a forgalomnak, az itt zajló munkák végleges befejezése 2015 második felében várható.
 
Mindezek mellett, jövőre forgalomba állnak az első szerelvények, abból a 47 darab új, alacsonypadlós, elejétől végéig hosszában átjárható, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű CAF villamosflottából, melynek szerelvényei közül a rövidebb, 34 méteres villamosok a 3-as villamos és a Budai fonódó villamoshálózat vonalain viszik majd az utasokat. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb 56 méteres szerelvények az ugyancsak jelenleg döntően európai uniós forrásból megújuló és a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es vonalra fognak kerülni. Az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamossal nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás.
 
Továbbá a 3-as villamos vonalán közlekedő új CAF villamosok elhelyezése érdekében felújítják a Száva kocsiszínt, ugyanis karbantartásuk a jelenlegi kocsiszíni infrastruktúrával nem biztosítható az elvárt mértékben. A felújítás 2015 elején kezdődik, és várhatóan ugyanezen év nyarára készül el. A kocsiszín felújítása miatt a villamos-, illetve a közúti forgalomban korlátozásra nem lesz szükség. (A Száva mellett a Hungária kocsiszínt is felújítják, ez azonban nem érinti a 3-as vonalát.)
 
A munkák végeztével öt korszerű áramátalakító állomás, 18 kilométernyi új felsővezeték-hálózat és 110 kilométernyi új áramellátói vezetékrendszer segíti a villamosközlekedést. Az energiaellátás korszerűsítésével növekszik az energiahatékonyság, a felújított hálózat pedig lehetővé teszi a fékező villamosok energiájának az elektromos rendszerbe történő visszatáplálását. A vonalon minden kitérő automatikus vezérlésű fűtött váltóval lesz ellátva a zavartalan téli közlekedés biztosítása érdekében.
A 3-as villamosvonal a Mexikói út és a Gubacsi út közötti több mint 13.500 méteres pályájának helyreállítását követően megszűnnek a jelenlegi, helyenként 10-30 km/órás sebességkorlátozások, így érezhetően csökken majd az utazási idő. A megállóhelyeken megújultak, megújulnak a hangosítóberendezések, az utasvárók, a peronlefedések, a padok, a támaszkodók, a szemetesek és az utastájékoztató berendezések. A Mexikói úton, az Örs vezér tere zuglói oldalán, a Szent László téren és a Kőbánya alsó vasútállomásnál korszerű perontetőket, a többi megállóhelyen modern utasvárókat létesítettek, illetve létesítenek.

Új forgalmi rend a 3-as, a 62-es és a 69-es villamos vonalán november 10-étől

Közlekedés a 3-as villamos vonalán

2014. november 10-én, hétfőn az első járatindulástól várhatóan november 29-én, vasárnap az utolsó járatindulásig a 3-as villamos a Mexikói út M és – az Epreserdő utca megálló után módosított útvonalon – a Határ út M ideiglenes végállomás között közlekedik. A villamos által nem érintett vonalszakaszon a (továbbra sem közlekedő 52-es villamost is pótoló) 3-52-es villamospótló busz viszi az utasokat a Határ út M és Pesterzsébet, Pacsirtatelep között.
 
A 3-52-es villamospótló busz a Határ út M végállomástól Pesterzsébet, Pacsirtatelep felé a Határ út–Határ út–Szabadkai út–Gubacsi út (a Lidl áruházat megkerülve)–Határ út–Török Flóris utca–Nagysándor József utca–Vörösmarty utca– Előd utca–Pesterzsébet, Pacsirtatelep útvonalon közlekedik, az alábbi megállóhelyek érintésével:
 
• Határ út M végállomás: a 123-as és a 123A autóbusz végállomásánál,
• Mészáros Lőrinc utca: a 66-os, a 123-as és a 123A autóbusz megállóhelye,
• Nagykőrösi út (Határ út): a 66-os, a 66E, a 84E, a 89E, a 94E, a 123-as, a 123A, a 148-as és a 294E autóbusz megállóhelye,
• Mártírok útja: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Jókai Mór utca: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Ősz utca: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Gubacsi út: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Török Flóris utca: a 119-es és a 166-os busz megállóhelye,
• János tér: a 119-es és a 166-os busz megállóhelye
• Kossuth Lajos utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Nagysándor József utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Vörösmarty utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Pöltenberg utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Klapka utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Akácfa utca : az 52-es villamos megállóhelye,
• Károly utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Ábrahám Géza utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Pesterzsébet, Pacsirtatelep: a villamos-végállomás mellett.
 
A 3-52-es villamospótló busz Pesterzsébet, Pacsirtateleptől a Határ út M végállomás felé a Pesterzsébet, Pacsirtatelep–Előd utca–Török Flóris utca–Székelyhíd utca–Ady Endre utca–Nagysándor József utca–Jókai Mór utca–Határ út–Szabadkai út–Gubacsi út–Határ út–Mátyás király utca–Üllői út–Határ út útvonalon közlekedik az alábbi megállóhelyek érintésével:
• Pesterzsébet, Pacsirtatelep: a villamos-végállomás mellett,
• Frangepán utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Wesselényi utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Székelyhíd utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Pöltenberg utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Nagysándor József utca: az 52-es villamos megállóhelye,
• Török Flóris utca: a 151-es autóbusz megállóhelye,
• Szent Imre herceg utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Vécsey utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Szabótelep: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Kossuth Lajos utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Thököly utca: az 51-es és 52-es villamos megállóhelye,
• Jókai Mór utca (Határ út): az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Ősz utca: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Gubacsi út: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Ősz utca: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Jókai Mór utca: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Mártírok útja: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Nagykőrösi út (Határ út): a 66-os, a 66E, a 84E, a 89E, a 94E, a 123-as, a 123A, a 148-as és a 294E autóbusz megállóhelye,
• Mészáros Lőrinc utca: a 66-os, a 123-as és a 123A autóbusz megállóhelye,
• Határ út M: a 99-es autóbusz megállóhelye,
• Határ út M: a 914-es, a 914A, a 950-es és a 950A autóbusz megállóhelye.

Közlekedés az 51-es és az 52-es villamos vonalán: nincs változás

Az 51-es és az 52-es villamos közlekedése a jelenlegi közlekedési rendhez képest nem változik. Az 51-es villamos várhatóan november 29-én, szombaton az utolsó indulásig rövidített útvonalon, a Mester utca (Ferenc körút) és a Koppány utca között közlekedik. Az 51-es villamos által nem érintett vonalszakaszon az 51-es villamospótló busz viszi az utasokat a Közvágóhíd H és a Nagysándor József utca között.
A Közvágóhíd H végállomástól a Nagysándor József utca felé a villamospótló busz a Közvágóhíd–Kvassay Jenő út–Soroksári út–Máriássy utca–Mester utca–Könyves Kálmán körút–Gubacsi út–Határ út–Török Flóris utca–Nagysándor József utca útvonalon közlekedik, az alábbi megállóhelyek érintésével:
 
• Közvágóhíd H: a Kvassay Jenő úton a Soroksári út kereszteződése előtt,
• Könyves Kálmán körút: villamospótlóbusz-megállóhely a Könyves Kálmán körúton,
• Koppány utca: a bevásárlóközpont mellett,
• Hentes utca: az 51-es villamos megállóhelye,
• Magyar Aszfalt: villamospótlóbusz-megállóhely a gyalogos-átkelőhely után,
• Kén utca: villamospótlóbusz-megállóhelye a gyalogos-átkelőhely előtt
• Illatos út: az 51-es villamos megállóhelye,
• Timót utca: az 51-es villamos megállóhelye,
• FÉG: az 51-es villamos megállóhelye,
• Gubacsi út: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Török Flóris utca: a 119-es és a 166-os busz megállóhelye,
• János tér: a 119-es és a 166-os busz megállóhelye,
• Kossuth Lajos utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye
• Nagysándor József utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye.
 
A Nagysándor József utca végállomástól a Közvágóhíd H felé a villamospótló busz a Nagysándor József utca–Török Flóris utca–Nagysándor József utca–Jókai Mór utca–Határ út–Soroksári út–Szabadkai út–Gubacsi út–Koppány utca–Mester utca–Könyves Kálmán körút–Gubacsi út–Kvassay Jenő út–Közvágóhíd útvonalon közlekedik, az alábbi megállóhelyek érintésével:
• Nagysándor József utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Szent Imre herceg utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Vécsey utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Szabótelep: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Kossuth Lajos utca: az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Thököly utca: az 51-es és 52-es villamos megállóhelye,
• Jókai Mór utca (Határ út): az 51-es és az 52-es villamos megállóhelye,
• Ősz utca: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• Gubacsi út: a kijelölt villamospótlóbusz-megállóhely,
• FÉG: az 51-es villamos megállóhelye,
• Timót utca: az 51-es villamos megállóhelye,
• Illatos út: az 51-es villamos megállóhelye,
• Kén utca: az ellenkező irányú villamosmegálló végén,
• Magyar Aszfalt: az ellenkező irányú villamosmegálló végén,
• Hentes utca: az 51-es villamos megállóhelye,
• Koppány utca: a Gubacsi úton a Koppány utca kereszteződése előtt,
• Könyves Kálmán körút: villamospótlóbusz-megállóhely a Könyves Kálmán körúton,
• Közvágóhíd H: a Kvassay Jenő úton a Soroksári út kereszteződése előtt.
 
Az 52-es villamos várhatóan november 29-i, szombati utolsó indulásig továbbra sem közlekedik.
A vonalon a 3-as villamost is pótoló 3-52-es jelzésű villamospótló busz viszi az utasokat, amelynek útvonalát és megállóhelyeinek listáját a 3-as villamos pótlását bemutató fejezetben részletezték.

Közlekedés a 62-es és a 62A villamossal – november 10-től a teljes vonalon

A 62-es villamos 2014. november 10-től, hétfőtől újra teljes vonalán, Rákospalota, MÁV-telep és a Blaha Lujza tér M között közlekedik. A 62-es villamospótló busz megszűnik.
A 62A villamos 2014. november 10-étől, hétfőtől újra teljes vonalán, Rákospalota, MÁV-telep és Kőbánya alsó vasútállomás (Mázsa tér) között közlekedik. A korábbi Kőbánya alsó vasútállomás (Mázsa tér) leszállóhelyet továbbra sem helyezik üzembe, a villamosok érkező végállomása a 3-as, a 28-as és a 62-es villamos Kőbánya alsó vasútállomás (Mázsa tér) megállóhelye.

Közlekedés a 69-es villamossal – november 10-től a teljes vonalon

A 69-es villamos 2014. november 10-től, hétfőtől újra teljes vonalán, a Mexikói út M és Újpalota, Erdőkerülő utca között közlekedik. A 69-es villamospótló busz megszűnik.

Közlekedés az 5-ös és a 973-as busz vonalán

Az Erzsébet királyné útján zajló építkezés miatt az 5-ös és a 973-as autóbuszok továbbra is módosított útvonalon közlekednek, azonban november 10-től útvonaluk és több megállóhelyük a térségben megváltozik. A Pasaréti tér, illetve Nagytétény felé az autóbuszok az Erzsébet királyné útja - Amerikai út - Horvát Boldizsár utca - Mexikói út útvonalon közlekednek. A terelt útvonalon az alábbi megállókban lehet felszállni az 5-ös és a 973-as buszra:
• Nagy Lajos király útja / Czobor utca: a villamosmegállóban,
• Laky Adolf utca: a villamosmegállóban,
• Mexikói út M: a metrópótló megállóhelye,
• Erzsébet királyné útja, aluljáró: az eredeti megállója.
 
Rákospalota, Kossuth utca, illetve Újpalota felé az autóbuszok az Mexikói út - Horvát Boldizsár utca - Amerikai út - Kacsóh Pongrác út - Kassai tér - Nagy Lajos király útja - Erzsébet királyné útja útvonalon közlekednek. A terelt útvonalon az alábbi megállókban lehet felszállni az 5-ös és a 973-as buszra:
• Erzsébet királyné útja, aluljáró: a Mexikói úton,
• Mexikói út M: a 25-ös autóbusz mögött, a leszállóhelyen,
• Kassai tér: a 32-es busz megállója,
• Nagy Lajos király útja / Czobor utca: az éjszakai busz megállójában.

Díjszabási tudnivalók

A pótlás miatti kényszerű átszállás nem minősül útmegszakításnak. Az átszállásnál az egyszeri utazásra szolgáló jegyek – a vonal- és gyűjtőjegyek, valamint az egyszeres átszállójegy – használatakor nem kell új jegyet kezelni, hanem a már kezelt jeggyel lehet tovább utazni. A kezelt vonal- és gyűjtőjegyeket átszállás után a jegy számkocka nélküli végén ismét kezelni kell (a gyűjtőjegyeket ehhez természetesen ki kell tépni a tömbből). Az átszállójegyet a kényszerű átszállás miatt nem kell újra kezelni, mivel az mindkét végén számkockával rendelkezik.

A beruházás finanszírozása

Budapest Főváros Önkormányzata és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása része az „1-es és 3-as villamosvonalak továbbfejlesztése I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként” című projektnek, amelyet az Európai Unió Kohéziós Alapja az Új Széchenyi Terv alapján támogat. A projekt 93,92 százalékos európai uniós támogatás felhasználásával közel 44,5 milliárd forint értékben valósul meg. A 3-as villamos vonal kivitelezésének költsége közel nettó 11,5 milliárd forint.
http://budapestvideo.hu/

Hírek

RSS megtekintés