Minden üzemkezdés előtt átvizsgálják az M3-as metrót

Ma még nem életveszélyes az M3-as metró, de néhány éven belül életveszélyes állapotba kerülhet.
Az orosz szerelvények egy-két évig még biztonságosan használhatók, de ha ez idő alatt nem sikerül pénzt szerezni a vonal felújítására, akkor le kell állítani az M3-as metrót – nyilatkozta Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: 16 kilométernyi sínszálat már kicseréltek a vonalon, és további cserék várhatók.
 
Emlékeztetett rá, hogy a főváros még az előző kormányzati ciklusban több mint ezer oldalas anyagot állított össze az M3-as metró rekonstrukciójának előkészítéséről. Közölte: ha a főváros megkapja a kormányzati engedélyt, akkor akár önerőből is fel tudja újítani a szerelvényeket. Az erre irányuló közbeszerzési eljárás még az idén el fog kezdődni és jövőre be fog fejeződni. Ha teljesen felújítják a szerelvényeket, ami körülbelül 60 milliárd forintba kerülne, azok további 15 évig futhatnak még.
 
Szakembereink az M3-as metróvonalat minden üzemkezdés előtt megvizsgálják, és a talált hibák jellegétől függően, ha szükséges, korlátozásokat vezetnek be. A forgalom csak az üzembiztonság fokozott szem előtt tartásával indulhat meg, a BKV szakemberek minden üzemkezdet előtt megfontolt, felelős döntést hoznak – hangsúlyozta közleményben a közlekedési társaság és a Budapesti Közlekedési Központ. Hozzátették: a vonal infrastruktúrája és kocsiparkja a tervezett élettartamát mára meghaladta, műszaki állapota erősen leromlott. A gyakoribb beavatkozások révén átmenetileg csökkent a műszaki kockázat és a meghibásodások száma – emelték ki.
 
Az utasok biztonsága érdekében az orosz metrókocsikba a BKV szerelői hőmérsékletemelkedés-érzékelőket és automatikus tűzoltó berendezéseket építettek be. A rendszer érzékeli, ha tűz alakulna ki, automatikusan működésbe lép, és megakadályozza a tűz elterjedését.
 
Az M3-as metróvonal felújítása – a pénzügyi fedezettől függően – becslések szerint 5-10 évet vehet igénybe, költsége 180-240 milliárd forint közé tehető. A már elvégzett síncseréken kívül 2015 végéig további 52 kilométernyi sínt is kicserélnek. A munkák ideje alatt hosszabb üzemszünet, hosszú hétvégi vágányzárak szükségesek majd, illetve egyes állomások kihagyásával közlekedhet a metró.
 
A 2014. július 15-i esemény részleteinek kivizsgálása jelenleg folyamatban van, célja a kiváltó okok feltárása. A katasztrófavédelem eddigi megállapításait kizárólag a vizsgálat lezárását követően lehet megerősíteni vagy kiegészíteni, és további, részletesebb információk közlésére is csak ezután lesz lehetőség.
 
BKV Zrt.
Budapesti Közlekedési Központ