Megkezdődött az utasok nélküli próbaüzem az 1-es villamos új szakaszán

Az 1-es villamos új pályaszakaszán megkezdődött az utasok nélküli próbaüzem

​A Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadta az engedélyt a budapesti 1-es villamos Rákóczi hídon átvezetett és meghosszabbított szakaszára a korlátozott szolgáltatási szintű, utasforgalom nélküli közlekedés megkezdéséhez. Ez a villamosvezetők oktatásával kezdődött meg a vonal új szakaszán 2015. február 27-én pénteken, és előreláthatólag 10 napot vesz igénybe. A fővárosi utazóközönség ezután, várhatóan még márciusban birtokba veheti az 1-es villamos meghosszabbított, újbudai szakaszát az NKH jóváhagyása után. 

Az 1-es villamosvonal-fejlesztés befejezésének utolsó lépéseként 2015. február 14-én és 15-én, szombaton és vasárnap elvégezték a Rákóczi híd, a Nádorkerti úti híd és a Budafoki úti híd statikus és dinamikus próbaterhelését.

Az 1-es villamos vonalának fejlesztésével 2015 elejére megújult a teljes infrastruktúra, csökkent a környezetterhelés, nőtt az utazási sebesség. Akadálymentesítették a megállókat, valamint új forgalmi rendet vezettek be, figyelembe véve, hogy az új megállókkal a teljes vonal menetideje is változik. A vonal újbudai meghosszabbítása a Rákóczi híd 1995-ös átadása óta napirenden van. A fejlesztés 2004-ben került az európai uniós finanszírozással megvalósítható projektek közé, az előkészítés azonban később elakadt. A BKK 2010-es megalakulásával új lendületet kapott a projekt, ezért az még ebben a finanszírozási ciklusban megvalósulhatott. A villamosvonal déli szakaszán megépült 3,2 kilométer hosszúságú új pálya a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út útvonalon éri el az ideiglenes végállomást, amelyet a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében alakítottak ki. 

 

A térség közösségi közlekedését az segítené igazán, ha a vonal egészen az Etele térig érne, és közvetlen átszállási kapcsolat jöhetne létre az 1-es villamos és az M4-es metró, valamint a Kelenföld vasútállomás között. Ennek tervezése európai uniós forrásból folyamatban van.  A megvalósíthatósági tanulmány alapján az 1-es villamosvonal meghosszabbítása Kelenföld vasútállomásig a megtérülő projektek közé tartozik. A fejlesztés eredményeként Észak- és Dél-Buda között létrejöhet egy akadálymentes, korszerű és kényelmes járművekkel ellátott, kör irányú villamosvonal, mely érinti a nagy forgalmú távolsági autóbusz-pályaudvarokat és több vasútállomást. 

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása része az „1-es és 3-as villamosvonalak továbbfejlesztése I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként” című projektnek, amelyet az Európai Unió Kohéziós Alapja az Új Széchenyi Terv alapján támogat. A projekt 93,92% európai uniós támogatás felhasználásával összesen 44.442.766.724 forint értékű. Az 1-es villamosvonal kivitelezési költsége nettó 27,49 milliárd forint.

A beruházás Bécsi út és Kerepesi út közötti kivitelezője a BKK megbízásából  a Városi Vasútépítő Konzorcium, amelynek tagja a Colas Alterra Zrt. és az A-HÍD Építő Zrt., a déli szakasznak pedig az S VILLAMOS KONZORCIUM, amelynek tagja és egyben a konzorcium vezetője az A-HÍD Építő Zrt. és a Colas Alterra Zrt.