Megújult a Rákóczi híd közvilágítása: ma kezdődik a próbaüzem

A Rákóczi híd éjszaka a megújult közvilágítással

​Ma este megindul a Rákóczi híd teljesen új közvilágításának 72 órás próbaüzeme. Ezt követően eltávolítják az ideiglenes világítást és annak helyére felkerül a pilonokat felfelé megvilágító díszvilágítás. Ezzel befejeződik a korábbi látványképhez hasonló, de a legkorszerűbb technológiát alkalmazó rekonstrukció, amelynek eredményeképpen alig 80 M Ft költséggel teljes mértékben megújul a híd világítása. A LED technológiának köszönhetően a világítás beépített teljesítménye 32 kW-ról a felére, 16 kW-ra csökkent, így évente több mint 74.000 kWh takarítható meg, ami évi 2,2 M Ft megtakarítást jelent.

Az 1995-ben átadott tükrös, úgynevezett indirekt világítás - amely a pilonok közepéről az azok tetején lévő tükörrendszert világította meg, és onnan verődött vissza a fény az útfelületre – az évek során annyira beázott, korrodálódott és balesetveszélyessé vált, hogy halaszthatatlanná vált a felújítás. A korábbi mérések azt mutatták, hogy a közvilágítás balesetveszélyes volt. A foncsor lepergett a tükrökről, és emiatt a megvilágítás a szabvány által előírt szint 10 %-át is alig érte el, ami egy ilyen jelentős közlekedési műtárgy esetében tarthatatlan. A munka a teljes tükörrendszer leszerelését, a pilontetők korróziómentesítését és festését, valamint az új, LED-es közvilágítás kiépítését foglalta magában. 

2013 májusában döntötte el a Főváros, hogy a tükrök helyére szerelt LED-es blokkokkal, közvetlen világítást kiépítve valósuljon meg a rekonstrukció. Az addigi, esti látványkép megőrzése érdekében – az eredeti világítótestek helyén – kiegészítő, díszítő világítást szereltek a pilonokra.
 
A Fővárosi Önkormányzat döntése alapján a korszerűsítés a BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. beruházásában valósult meg, a Főváros által biztosított fejlesztési forrás terhére. A társaság által lebonyolított közbeszerzés során alapvető feltétel volt a szabványos megvilágítási szint biztosítása, a műszaki megbízhatóság és a jó ár-érték arány, tehát az ár, a világító testekre vállalt garancia időtartama és az elérhető, optimális energiamegtakarítás.
 
A megvalósításnál nem a kiírásban szereplő, hanem azzal műszakilag teljes mértékben egyenértékű, de olcsóbb, megfelelő garanciát és energiamegtakarítást nyújtó megoldást választották. A pályázatot a Lisys-Projekt Kft – Altum Szakinfo Kft – Vill-Korr Hungária Kft. hármas konzorcium nyerte. A kivitelezésnek igazodnia kellett a hídon zajló villamospálya-építéshez, és meg kellett oldani, hogy ne kelljen lezárni az útpályát, ezért kizárólag alpinista technológiát alkalmazhattak.
 
A beruházás révén – amelynek elsődleges célja a közlekedésbiztonság volt – sikerült megőrizni a híd addigi látványképét, ugyanakkor a legmodernebb, energiatakarékos technológiát alkalmazták. A projekt a legalaposabb szakmai ellenőrzés mellett valósult meg, a megvilágítási szint átlagosan 35 lux, amely az EU közvilágítási szabványelőírásainak is megfelel.
 
A közvilágítást az öt pilontetőn 60 db Philips Indal LUMA 2  LED-es világítótest biztosítja, míg a pilonok díszítő világítását 20 db WE-EF 150 W fémhalogén fényvető adja. A teljes beépített teljesítmény 16,2 kW, ami mintegy 60.000 kWh energiafogyasztást jelent, ennek éves áramdíja a korábbi 4 M Ft helyett 1,8 M Ft. Az átlagos megvilágítás eléri a 35 luxot, a világítótestek várható élettartama 100.000 óra, ami az emelt szintű budapesti világítást figyelembe véve 24 év. A LED-es világítási rendszerre 10 éves garanciát ad a gyártó. Az üzemeltetés – a kivitelezéshez hasonlóan – ugyancsak alpinista technológiával, a forgalom korlátozása nélkül történik.
 
Szűcs Somlyó Mária
kommunikációs igazgató