Januártól meghosszabbított útvonalon jár az 1-es villamos

​Várhatóan 2015 január végétől a Közvágóhídtól meghosszabbított útvonalon, a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom úton át egészen az Etele út/Fehérvári út ideiglenes végállomásig közlekedik az 1-es villamos, amelynek vonalát a közelmúltban teljesen felújították. A meghosszabbított vonalon utasforgalmi próbaüzemben indul el a villamosközlekedés, azaz egyéb, a forgalmat nem zavaró munkákat még a vonalhosszabbítás átadása után is elvégeznek.

Az 1-es villamos a Bécsi út/Vörösvári úttól a Közvágóhíd H jelenlegi végállomásáig a megszokott megállóhelyein áll meg, új, meghosszabbított útvonalán pedig az alábbi megállókban lehet felszállni a villamosra: Infopark, Budafoki út/Dombóvári út, Hauszmann Alajos utca/Szerémi út, Hengermalom út/Szerémi út, Etele út/Fehérvári út.

A BKK által kedden társadalmi egyeztetésre bocsátott új menetrendi javaslat szerint a próbaüzem elindulásával átalakul a kapcsolódó járatok közlekedése is: az 1A járat megszűnik, helyette a teljes, Bécsi út/Vörösvári út–Etele út/Fehérvári út vonalon az 1-es villamos közlekedik hétköznap, az eddig a két járat által biztosított sűrűséggel, továbbá a hétvégén is a jelenleginél gyakrabban. Az 1-es villamos hétköznap reggel 3, napközben 6, délután 3 - 4, késő este pedig 10 percenként jár majd. Hétvégén a villamosok napközben 7 - 8, hajnalban és késő este 10 percenként követik majd egymást.

Várhatóan 2015 első felétől a hétvégi napokon alacsonypadlós Combino villamosok is járnak majd a vonalon, ezáltal akadálymentes közlekedési lehetőséget biztosítanak a Hungária körgyűrűn is. Hétvégén nagyjából minden második 1-es villamos alacsonypadlós lesz. A vonal közelmúltbeli felújítása során úgy építették át a megállóhelyi peronokat, hogy az alacsonypadlós villamosok forgalomba állításával akadálymentes közlekedést biztosíthassanak a vonal teljes egészén. Az alacsonypadlós közlekedést a várhatóan 2015 második felében forgalomba álló új budapesti CAF villamosok forgalomba állásával terjeszthetik majd ki a hétköznapokra is.

A 103-as busz helyett gyorsabb, kényelmesebb szolgáltatást nyújtanak, szerepét a meghosszabbított 1-es villamos és egy új buszjárat teljes mértékben átveszi. A Népliget M–Etele út/Fehérvári út között januártól az 1-es villamossal utazhatnak, a Budafoki út/Hengermalom út csomóponttól a villamos jövőbeni végállomásáig, Kelenföld vasútállomás M-ig pedig az 1-es jelzéssel indított új buszjárattal. Ezáltal összekötik Újbuda forgalmas vasúti átszállópontját az 1-es villamos egyelőre ideiglenes Etele út/Fehérvári út végállomásával. Minden egyes érkező villamoshoz indítanak autóbuszt, amely a 103-asnál lényegesen sűrűbb szolgáltatást jelent. Az új járat már számjelzésében is mutatja: az 1-es villamos rövidesen folytathatja útját az Etele úton a Kelenföldi pályaudvarhoz. 

Az 1-es villamos meghosszabbított vonalával megváltozó közlekedéssel kapcsolatban december 14-éig várják az utasok véleményét a BKk honlapján, a www.bkk.hu/te/1 címen.

A januárban átadásra váró új vonalszakasz közvetlen folytatására, az Etele út/Fehévári út–Etele út–Kelenföld vasútállomás szakaszra az elkészült megvalósíthatósági tanulmány alapján zajlik a meghosszabbításhoz kapcsolódó engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése. A fejlesztéssel Észak- és Dél-Buda között egy akadálymentes, korszerű és kényelmes járművekkel ellátott körirányú villamosvonal jön létre, amely érinti a nagy forgalmú Volán-pályaudvarokat és több vasútállomást, új, átszállásmentes kapcsolatot biztosítva Újbuda és Pest között. A villamosról át lehet majd szállni a legfontosabb járatokra, beleértve az összes metró- és a legtöbb HÉV-vonalat, nagymértékben javulnak általa Dél-Buda és Dél-Pest közlekedési kapcsolatai, és mindez elősegíti a XI. kerület közterület-felújítási terveit és a lakótelepek megújítását is.

Budapesti Közlekedési Központ