Jövőre indul a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítása

Jövőre indul a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítása: az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) bejelentette, hogy 54,2 millió euró értékben finanszírozná a budapesti elektronikus jegyrendszer bevezetését.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a közelmúltban megkezdett budapesti elektronikus jegyrendszer előkészítése és bevezetése Tarlós István főpolgármester programjának részeként, a Fővárosi Közgyűlés megbízásából és támogatásával történik. A rendszer bevezetésének finanszírozása az elmúlt évtizedekben most először áll valós alapokon. Az ország legnagyobb, legtöbb ügyfél által igénybe vett közlekedési hálózatának régi nagy hiányossága a korszerű, könnyen és egyszerűen használható rendszer, mely az ügyfelek igényeihez rugalmasan, költséghatékonyan tud alkalmazkodni. Az elmúlt két évtizedben a világ számos nagyvárosában vezettek be hasonló rendszert – most végre Budapesten is lehetőség nyílik rá.

Mintegy egy éves tárgyalássorozat eredményeképpen, január végén az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) bejelentette, hogy 54,2 millió euró értékben finanszírozná a BKK elektronikus jegyrendszer bevezetésére irányuló projektjét. A projekt megvalósításáért felelős BKK a tavalyi évben elkészült és a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott megvalósítási koncepcióját a bank megismerte és támogatja, annak mentén folynak az előkészületek. A hitelszerződés aláírására – az EBRD által lebonyolítandó átvilágítást és további egyeztetéseket, valamint a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyását követően – nyár elején kerülhet sor. Az új fővárosi vezetés 2010-ben megkezdett, a fővárosi közösségi közlekedési intézményi átalakítását célzó koncepcióját az EBRD támogatásáról biztosította és ezért a jegy- és bérletbevételekért, illetve az értékesítésért felelős BKK, mint a projekt végrehajtója lesz a hitel felvevője, ami igen megtisztelő elismerést és bizalmat jelent a nemzetközi pénzügyi intézmény részéről az új szakmai szervezet iránt.

Az EBRD bejelentésével párhuzamosan a BKK elindította a beszerzés előkészítését. A szerződéskötésre a nyertessel az év második felében kerülhet sor, a rendszer bevezetése jövőre indulhat. Az előkészítés irányításával a főpolgármester Vitézy Dávid vezérigazgatót bízta meg.

Bővebb információk a BKK weboldalán a www.bkk.hu/afc címen, az EBRD  weboldalán pedig a http://www.ebrd.com/pages/project/psd/2013/44630.shtml címen találhatóak.
 
Fővárosi Önkormányzat
Budapesti Közlekedési Központ 

HÁTTÉR – Információ az elektronikus jegyrendszer koncepciójáról és a bevezetést követő változásokról

Az elektronikus jegyrendszer tervezett, 2014-től fokozatosan, több ütemben történő bevezetése számos kézzelfogható változást hoz az utazóközönség számára.

A bérletigazolványt felváltja egy chipkártya, a papír-bérletszelvény megszűnik és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. A bérletesek kártyája fényképpel lesz ellátva és névre szóló lesz. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy a kártya elvesztése esetén annak zökkenőmentes letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére.

Kedvező változás, hogy az eddig megszokott vonaljegyet felváltja az időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (30 vagy 60 perc – a közeljövőben dől el) korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Utasaink, ügyfeleink többségének ez könnyebbséget, adott esetben olcsóbb utazást is jelenthet a jelenlegi vonaljegyhez képest.

Új jegyérvényesítőket telepítünk, ami lehetővé teszi a napi költési limit bevezetését. Ezt azt jelenti, hogy ha a jeggyel utazó ügyfeleink egy napon belül adott időn belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor utána aznap már többet nem von le a rendszer ügyfelünk kártyájáról. Ez különösen praktikus, ha ügyfelünknek nem éri meg bérletet vásárolni, de mégis úgy hozza az élet, hogy többet kell utazni a tervezettnél az adott napon.

Megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, hiszen az utazási kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével is fel lehet tölteni. Természetesen a helyszínen a jövőben is meg lehet váltani a jegyeket és bérleteket, a megszokott jegypénztárakban illetve az elektronikus jegyrendszer megújításának első, előrehozott ütemeként megújítani tervezett jegykiadó automatákban.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök hordozható készülékekkel fogják ellenőrizni a jegyek és bérletek érvényességét. Köszönhetően a metró- és bizonyos HÉV-állomásokra telepítendő automatikusan működő be- és kiléptető kapuknak, visszaszorulhat a bliccelés, így az elektronikus jegyrendszer bevezetése hozzájárul a közösségi közlekedés színvonalának jelentős emelkedéséhez és annak fenntartható finanszírozásához.

A BKK rendszere – várhatóan szinte közvetlenül London, Chicago és Philadelphia után – alkalmas lesz a bankok által kibocsátott, itthon és világszerte tömegesen elterjedő érintés nélküli bankkártyák közvetlen használatára is. Ebben az esetben a kártya birtokosának nem kell semmilyen jegyet előre vennie, egyszerűen utólag fizet, hiszen másnap hajnalban, összesítve, automatizáltan vonnánk le előző napi utazásaihoz rendelt jegyek, vagy napijegy árát.

Az utasok számára egyszerű és átlátható rendszer mögött Magyarország egyik legösszetettebb közlekedésinformatikai fejlesztése áll, hiszen a projekt keretében – többek közt – minden budapesti villamost, trolibuszt és buszt új jegyérvényesítő készülékkel kell ellátni a bérletkártyák bevezetésével párhuzamosan ahhoz, hogy a papírjegyeket is kiválthassuk, a metróállomásokon többszáz kaput kell felszerelni és többszázezer utas számára kell új bérletkártyát legyártani és eljuttatni.

HÁTTÉR – Információ a beszerzésről

Az EBRD beszerzési szabályzatának értelmében nyílt, kétfordulós, előminősítéses beszerzési eljárást fog lebonyolítani a BKK. A pályázaton nyertes cég feladata lesz az elektronikus jegyrendszer részletes megtervezése, a bevezetéséhez szükséges eszközök szállítása és telepítése, valamint a rendszer üzemeltetése.

HÁTTÉR – Információ az EBRD-ről

Az EBRD 1991 óta támogatja Magyarország piacgazdasággá történő átalakulását a gazdasági ágazatok széles körében, elsősorban a magánszektorban megvalósuló projektek finanszírozásával. Működésének megkezdése óta a Bank 164 ügyletet kötött, ezek teljes nettó üzleti volumene több mint 2,5 milliárd euró volt. Az EBRD szerepvállalása meglehetősen széleskörű, pénzügyi intézmények, infrastruktúra ügyletek, ipari, kereskedelmi és mezőgazdasági ügyeletek valamint az energia szektor képezik a portfóliót.

Hírek

RSS megtekintés