Elkészült a csepeli gerincút első szakasza

Befejeződött Budapest XXI. kerületében a csepeli gerincút kiépítésének I. üteme (KMOP-2.1.1/A-2008-0013). A projekt  a főváros déli agglomerációjában élők közlekedését teszi gyorsabbá és környezetkímélőbbé. A Csepel központjának közlekedését tehermentesítő útszakasz első 2,5 km-es szakasza a Weiss Manfréd út – Szállítók útja csomópontot és a Posztógyár utcát köti össze. A Fővárosi Önkormányzat, a Csepeli Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ közös projektjének összköltsége közel 7,2 milliárd forint, amelyhez az Európai Unió 3,9 milliárd forint támogatást nyújtott. Az útszakaszt Tarlós István főpolgármester és Németh Szilárd, Csepel polgármestere adta át a közlekedőknek.
 
Az új útnak köszönhetően élhetőbb lesz Csepel  belvárosa, hiszen a teher- és személygépjármű-forgalom jelentős részben kiszorul  a kerület belső részeiből – mondta az útszakasz átadásakor Tarlós István főpolgármester. Hozzátette, az út megépítésekor fontos szempont volt a környezettudatosság. A kétszer két sávos út mentén kerékpárút épült, a zajvédő falak építésével pedig jelentősen csökken az eddigi zajártalom. Az új útszakasz teljes nyomvonalán kiépítették a víztelenítő csatornát és a közvilágítási rendszert, a több mint kétezer fa ültetésével, ligetesítéssel pedig szebbé válik a városrész. A csepeli gerincút első szakaszának átadásával kisebb lesz a kerület lakóövezetein átmenő forgalom, ezáltal jelentősen csökken a por- és környezetszennyezés is.

A XXI. kerületben élők régi vágya teljesült a csepeli gerincút első szakaszának átadásával, hangsúlyozta Németh Szilárd (Fidesz-KDNP), Csepel polgármestere, aki hozzátette, az elmúlt két év alatt a kerület a főváros nyertes részévé vált, ez főként a vezetők szemléletváltásának köszönhető.

A Weiss Manfréd úttól kezdődő 2x2 sávos városi főút 70 km/ órás közlekedési sebességet tesz lehetővé. A kettős záróvonallal és terelőszigettel elválasztott új útszakasz a Posztógyár utcáig tart, és azon keresztül tér vissza a II. Rákóczi Ferenc útra, így elkerüli Csepel sűrűn lakott központját.
 
Az út építése során fokozott figyelmet kapott a forgalom okozta zajártalom csökkentése. Ezért épült zajárnyékoló fal a hatósági engedély alapján minden környezetvédelmileg indokolt helyen, összesen 3700 négyzetméter felülettel, emellett passzív zajvédelmet is létesítettek a szakemberek. A környezet védelme érdekében 2.300 fát és 14.000 cserjét ültettek el, egyúttal megközelítőleg 59.000 négyzetméter füvesítésével növelték a zöldfelületeket is. Ugyancsak a projekt keretén belül az út teljes nyomvonalában útvíztelenítő csatornát és a közvilágítási rendszert építettek ki, megújultak az érintett közművek, valamint közel 1 km hosszan dunai bevezetésű csapadékvíz főgyűjtő épült árvízvédelmi zsilipműtárggyal a Budafoki úton.
 
Az átadott első ütem keretében 9 jelzőlámpás csomópont is létesült, amelyek közül a Weiss Manfréd úti csatlakozást az Európában viszonylag újnak számító körgeometriájú jelzőlámpás csomóponttá alakították, melynek nagy áteresztőképessége gyorsabban megszünteti a forgalmi torlódásokat. Összehangolt forgalomirányítású jelzőlámpás csomópontokat építettek ki a Budafoki útnál, a Vermes Miklós utcánál, a Károli Gáspár utcánál, a Karácsony Sándor utcánál, a Betű utcánál és a Posztógyár utcánál, de új jelzőlámpás csomópont épült a Betű utca és a Posztógyár utcák II. Rákóczi Ferenc utcai csomópontjaiban is. Az új  2X2 sávos forgalmi közút keresztmetszeti kialakításának megfelelő nyílásméretű híd is épült a munkálatok során a H7-es HÉV vonalán. A gerincút mentén a legújabb forgalmi és műszaki követelményeknek is megfelelő, biztonságos, gyors közlekedést garantáló, korszerű kerékpárút épült.
 
A 2,5 kilométeres új útpálya kivitelezése az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával a Közép-Magyarországi Regionális Operatív Program (KMOP) részeként valósult meg 7,2 milliárd forintból, amelyből az uniós támogatás összege 3,9 milliárd forint.
 
Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ tovább folytatja Csepel közlekedésének fejlesztését: a tervek között szerepel a Kossuth Lajos utca forgalomcsillapítása és ennek jegyében a nemrég átadott kerékpárút folytatásaként kerékpársávok kialakítása is.
 
A Fővárosi Közgyűlés korábbi határozata alapján az útszakasz 2013. január 15-én felveszi Teller Ede nevét – ezen a napon lenne 105 éves a világhírű atomfizikus.

A projekt legfontosabb adatai:

Projekt neve:  Budapest XXI. kerület csepeli gerincút kiépítése (I. ütem)
Azonosítószáma:  KMOP-2.1.1/A-2008-0013
Kedvezményezett:  Budapest Főváros Önkormányzata
Megvalósító:  Budapesti Közlekedési Központ
A projekt összköltsége: 7.195.942.141 Ft
Uniós támogatás összege: 3.915.118.187 Ft

 

Hírek

RSS megtekintés