Az M4 próbaüzem: ütemezetten csökkenti a BKV a járműkísérői jelenlétet

​Az M4-es metróvonalon a Nemzeti Közlekedési Hatóság által előírt és felügyelt – a végleges használatbavételi engedély kiadását megelőző – utasforgalmi próbaüzem a következő szakaszába érkezett, amelynek során 2015. július 18-tól ütemezetten csökkentik a járműkísérői jelenlétet.

Az eljárás célja, hogy a járműkísérői beavatkozás fokozatos elhagyásával bizonyítsuk, a rendszer megfelelően működik majd a legmagasabb automatizáltsági fok mellett is, azaz amikor a járművek helyszíni felügyelet, járműkísérő nélkül közlekednek majd.

A fenti időponttól kezdődően a járművezetők egyre hosszabb menetrendi időszakokban a jármű menetirány szerinti hátsó vezetőfülkéjében fognak tartózkodni és – az esetleges balesetveszélyes helyzetek elhárításán kívül – már semmilyen beavatkozást nem végeznek.

Az utasok számára a legfontosabb változás az, hogy az ajtók zárása és a szerelvények indítása a továbbiakban kizárólag automatikusan, emberi beavatkozás nélkül fog történni. Ezért kiemelten fontos, hogy az ajtók zárását jelző hang- és fényjelzést követően már ne kíséreljék meg a beszállást a szerelvénybe. A BKV kéri az utasokat, hogy az állomás peronján egyenletesen elhelyezkedve várjanak a szerelvényre, és a beszállás során a vonat valamennyi ajtaját vegyék igénybe.

A hatóság által felügyelt tesztüzem ezen fázisának sikeres lezárását követően, várhatóan 2015. szeptember hónaptól megkezdődik a tesztüzem utolsó szakasza, amelyben a járműkísérői jelenlét a szerelvényeken fokozatosan és teljesen megszűnik.