Forgalomba állt az első felújított metrószerelvény az M3-as vonalon

Tarlós István főpolgármester (középen) beszédet mond az első, felújított szerelvény elindítása előtt az M3-as metró Kőér utcai járműtelepen

​​Forgalomba állították hétfőn az M3-as metró vonalán az első felújított szerelvényt. Az eseményen Tarlós István főpolgármester elmondta: 2018 nyarától már csak ilyen, felújított kocsik viszik az utasokat a vonalon.

A kék metró Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító tömegközlekedési útvonala: naponta félmillió ember utazik a 20 megállóból álló, 17 km-es vonalon – mondta az első felújított szerelvény elindításakor Tarlós István főpolgármester. Emlékeztetett rá, hogy az M3-as vonal építése „még bőven a hetvenes években kezdődött”, első szakaszát – a Deák tér és Nagyvárad tér közöttit – 1976-ban adták át.

A fokozott napi igénybevétel és az amortizáció miatt a vonal állapota évről-évre romlott, a pálya és a szerelvények felújítására már több mint 15 éve szükség lett volna, de 2010-ig nem történt semmi. „Ezek után nem lehet csodálkozni azon, hogy a négy évtized alatt a teljes vonal elavult, és az üzembiztonságot is fenyegető módon tönkrement” – tette hozzá.

Tarlós István emlékeztetett rá: a korábbi városvezetés „nemhogy nem készítette elő a már akkor is siralmas állapotban lévő vonal korszerűsítését, még azt is elintézte, hogy jó ideig az utódainak se legyen erre lehetősége”. Kitért rá, hogy 2015-ig azért nem vághatott bele a főváros a 3-as metróvonal felújításába, mert akkor vállalta át a kormány a főváros adósságát, a BKV addig fedezet nélkül vállalt volna kötelezettséget. „Mostanában többen és feltűnő hangossággal aggódnak, akik 20 évig semmit nem csináltak. Riogatnak, a Btk. határát súroló kijelentéseket tesznek, de természetesen nem mondanak igazat, csupán merészek és gátlástalanok” – fogalmazott.

​​

A főpolgármester közölte: az egyik legfontosabb feladatnak tartják a metrófelújítás kérdését, „a jelenlegi magyar kormánnyal összefogva lassan megoldódni látszik az áldatlan helyzet”. Emlékeztetett rá, hogy a menetbiztonság megérzése érdekében az elmúlt években folyamatosan zajlottak a síncserék, így ma lényegében jobb állapotban van a metróvonal, mint 2010-ben. „A kivitelezési munkák egésze azonban hosszú időt igényel, így sűrűn kellett kongatnunk a kolompokat” – jegyezte meg.

Elmondta, hogy a Fővárosi Közgyűlés három éve döntött a teljes járműpark korszerűsítéséről. A közbeszerzési eljárás nyertes ajánlata a szerelvények eredeti gyártójának jogutódjától, az orosz Metrowagonmashtól érkezett. A nyertes pályázó feladata volt, hogy vizsgálja meg a régi kocsikat, és felelőségen maga döntse el: milyen mértékben cseréli ki a régi alkatrészeket annak érdekében, hogy az még legalább 20 évig üzemeltethető legyen. Tarlós István kiemelte, hogy a gyártó a felújított metrószerelvényekre a korábbi 20 helyett 30 év garanciát ad, ezzel körülbelül 3 millió km biztonságos megtételét garantálja. A felújított szerelvények külső megjelenésükben harmonizálnak az M2-as és M4-es vonalon közlekedő járművek szín- és formavilágával.

A főpolgármester felhívta a figyelmet, hogy a metrókocsik tervezése és kivitelezése jól átgondolt ütemezésben zajlik, az üzemhelyezést és az előírt tartampróba teljesítését követően várhatóan havonta két felújított szerelvény áll forgalomba. Folyamatban van a negyedik és az ötödik prototípus szerelvény Budapestre szállítása.

A megkötött szerződés szerint a felújítás 219,2 millió euró költséggel jár, ezért 222 motorkocsi korszerűsítéssel egybekötött felújítása történik meg.

Tarlós István hangsúlyozta: az M3-as metróvonal rekonstrukciója a kocsik felújításával nem ér véget. A közelmúltban írták ki a pályázatot a vonal északi és déli szakaszának a felújítására. „Nagyon remélem, hogy az immár a kiviteli tervekre kiírt tenderekre olyan pályázatok érkezenek be, amelyek értelmezhetők és megvalósíthatók” – jegyezte meg. Hozzátette: ha a pályáztatás a tervek szerint halad, a metróvonal infrastruktúrájának a felújítása még idén elkezdődhet és 2020-ig az M3-as metró teljes körűen megújulhat.

A metrókocsik felújítása keretében a teljes jármű korrózióvédelmet kapott, a részegységeket hőszigetelő, hangszigetelő bevonattal látták el, és modernizálták a vezérkocsik homlokkialakítását. A szerelvényeket újrakábelezték: a kábelvédelmet tűzálló kábelek alkalmazásával korszerűsítették. A korszerűsített hajtásrendszer hatásfoka számottevően nagyobb, mint a régi szerelvények esetében. A vontatómotorok cseréjével, illetve a hajtásrendszer korszerűsítésével megvalósul az elektronikus visszatáplálás is, ami energiatakarékosabbá teszi a járművek működését; a szerelvények üzemeltetésének környezeti terhelése a lehető legminimálisabb lesz. Természetesen a fékrendszert is korszerűsítették: a mai kor technikai színvonalán alakították ki, így teljesíti a jelenlegi zaj- és környezetvédelmi elvárásokat.

Az utazás színvonalának emelése érdekében az utastér is átalakult: jelentősen javult az ergonómia és a komfortérzet – ezt szolgálja a belső zajcsökkentés, az új, audiovizuális utastájékoztató rendszer, az utasbarát anyagok alkalmazása, valamint a korszerű – és alacsony karbantartási igényű – elektromos ajtóműködtetésű rendszer.  A ventilátorok és légszállító elemek beépítése folyamatos belső légmozgást biztosít, így szűrt levegő kerül az utastérbe. A szerelvényeken belülre képrögzítő rendszer került, ennek köszönhetően nő az utasok biztonságérzete.

Az első felújításra váró járművek 2016. január 7-én hagyták el az országot, az első, hat kocsiból álló felújított metrószerelvény 2016. május 12-én készült el, ezt azóta további két szerelvény követte, amelyek már – az eredményes hatósági szemlét követően – az üzembehelyezési engedélyt is megkapták. A negyedik és ötödik szerelvény felújítása szintén megtörtént, ezek is megérkeztek a BKV Zrt. telephelyére, beüzemelésük pedig folyamatban van. A tervek szerint az utolsó felújított jármű 2018. júliusától közlekedik, ezt követően a vonalon már csak ezek a felújított szerelvények járnak majd.

A korszerűsített járművek a mozgásukban korlátozott vagy kisgyermekkel közlekedő utasok számára is biztonságosabb és kényelmesebb utazási feltételeket biztosítanak: a szerelvények padlószintje jobban illeszkedik a peronmagassághoz, és minden közbenső kocsiban van a babakocsiknak, valamint a kerekes székeseknek fenntartott hely, amelyre külön jelzés hívja fel a figyelmet a kocsiszekrény belsején és külsején is.

 

Hírek

RSS megtekintés