Elindult a BKK online értékesítési rendszere

A Budapesti Közlekedési Központ 2017. július 13-ától bevezeti a közösségi közlekedés igénybevételéhez használható bérletek internetes felületen történő értékesítését. Első lépésben teljes árú és tanuló, félhavi és havi Budapest-bérletek, 24, 72 órás és hetijegy vásárlására lesz lehetőség, amit később további  termékek megvásárlására is kiterjeszt a társaság. Az új rendszer könnyen elérhető, gyors és ügyfélbarát megoldást kínál a közösségi közlekedést használóknak.

Az online felületen történő vásárlás első lépéseként az ügyfél egy személyazonosításra alkalmas, hazai vagy nemzetközi okmánnyal (eSzemélyi, vezetői engedély, útlevél, személyazonosító igazolvány, diákigazolvány) regisztrál a webes felületen. A vásárlás hasonló elven működik majd, mint ahogy az jelenleg a jegyértékesítő automatáknál már megszokott, vagyis az ügyfél maga kiválaszthatja a számára megfelelő terméket, illetve beállíthatja az érvényesség kezdő dátumát, majd a kiválasztott terméket webes felületen kifizeti. Ebben a vásárlási rendszerben csak bankkártyás fizetésre lesz lehetőség.

A megvásárolt utazási jogosultság vizuális megjelenítéséhez egy internetkapcsolattal rendelkező okostelefon segítségével egy webes felületre kell belépni, melyet naponta egyszer az ügyfélnek frissítenie kell. A webes felület csak a vizuális megjelenítést szolgálja, ezért fontos, hogy utazáskor az okostelefon mellett a szolgáltatás megvásárlásakor rögzített személyazonosításra alkalmas okmány is az ügyfélnél legyen, mivel ellenőrzéskor az utazási jogosultságot az okmány igazolja. A rendszer használatához szükséges internetes felület bármilyen típusú operációs rendszerrel rendelkező okostelefonnal elérhető.

Aki a vásárlásnak ezt a formáját választja, annak semmilyen papíralapú bérlet megvásárlására vagy egyéb papír kinyomtatására nincs szüksége.  Az online felületen történő vásárlás esetén a számlák sem papír alapon készülnek, az így megvásárolt termékekhez kizárólag elektronikus számla kiadására kerül sor.

Az ellenőrzés során a BKK jegyellenőrei az ügyfelek által – az utazási jogosultsághoz rendelt – személyazonosításra alkalmas okmányokat és az internetes felületen megjelenő QR kódot fogják ellenőrizni, az erre a célra szolgáló kézi ellenőrző készülékekkel. Az ellenőrzés online rendszerben történik, vagyis az internetes felületen megjelenő QR kód, illetve az igazolványok beolvasásakor az ellenőrök azonnali visszajelzést kapnak arról, hogy az adott ügyfél rendelkezik-e érvényes utazási jogosultsággal.

Azokon az autóbuszjáratokon, ahol elsőajtós felszállási rend van érvényben, illetve a metróbejáratoknál és a hajójáratokon a mobiltelefonon megjelenő termék felmutatása jogosít az utazás megkezdésére, mely jelzi, hogy az adott termék érvényes-e. Ezért fontos, hogy az online megvásárolt termékekkel utazó ügyfelek mobiltelefonjai naponta legalább egyszer – az első utazás megkezdése előtt – internetkapcsolattal rendelkezzenek, hiszen a webes felület frissítésével töltődik le az adott napra szóló utazási jogosultság, illetve a csalások megelőzésére szolgáló biztonsági elemek.

A most induló online jegyértékesítési rendszer és a hozzá tartozó internetes felület, a már működő jegykiadó automata-hálózat által nyújtott szolgáltatás fejlesztésének következő állomása, amellyel egy olyan kiegészítő vásárlási lehetőség jön létre, ami az ügyfelek részére kényelmes és biztonságos vásárlást tesz lehetővé. A rendszer lehetőséget nyújt arra is, hogy egy személy – a rendszerben már regisztrált – további személyek részére termékeket tudjon vásárolni. Ez például az iskolás gyermekek szüleinek biztosít lehetőséget kényelmesebb és egyszerűbb módon bérletvásárlásra, hiszen így sorban állás nélkül tudják megvásárolni gyermekeiknek a havi bérletet, ha a gyermekek rendelkeznek okostelefonnal.

A szeptemberig tartó bevezetési időszakban a rendszer működését elemzi a BKK, majd azt a tapasztalatok és a felhasználók véleménye alapján továbbfejleszti. 

A rendszer működéséről részletes információk a weboldalon érhetők el.

Budapesti Közlekedési Központ​