Budapestinfó: szeptemberben két újabb felújított metrószerelvény állhat forgalomba, a BKV kitart a 2,5 milliárdos kötbérigénye mellett

​Szeptemberben újabb két felújított metrószerelvény állhat forgalomba, a BKV a Főváros támogatásával továbbra is kitart a felújítást végző, orosz gyártóval szembeni, 2,5 milliárdos kötbérigényének megalapozottsága mellett – mondta szokásos pénteki tájékoztatóján, a Budapestinfón Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: jelenleg 13 darab felújított metrószerelvény van Magyarországon, ezek közül 11 darab rendelkezik engedéllyel az utasforgalom lebonyolítására, és július 19. óta újra részt vesz a forgalomban. A főpolgármester kiemelte: a projekt korábban felhalmozódott csúszása 8 hétre csökkent, ami 2018. első negyedévére ledolgozható, így az eredeti átadási határidő még tartható.

Az ajtóelakadásokkal kapcsolatban azt mondta: a BKV részéről megtörtént a feljelentés, a kameraképeket és az idegen tárgyakat a BRFK lefoglalta. Kitért rá, hogy az elmúlt 2 hétben utaskiszállítást eredményező meghibásodás nem volt, „bár most, hogy így elmondtam, lehet, hogy lesz” - fogalmazott. Tarlós István a kötbérrel kapcsolatban azt mondta: támogatja, hogy annak összegéből a felújított metrókocsikra légkondicionálót szereljenek be, vagy a metrófelújítás során megvalósított akadálymentesítés minőségét fokozzák.

Az M3-as metró felújítása kapcsán beszélt az Árpád hídi megállónál történt beázásról és a Nyugati pályaudvarnál zajló munkákról. Mint mondta, az Árpád hídi állomás feletti szigetelést fel kellett újítani, a zárófödémben lévő dilatációkat pedig javítani. Az állomáson korábban is voltak vizesedések és vízszivárgások, ezért elengedhetetlen volt a munka, amit csak felülről, az útburkolat megbontásával tudtak elvégezni. Augusztus 20-án a nemzeti ünnep miatt szünetelt a munkavégzés a területen, az akkori esőzések okozták az állomás beázását. A vizet azóta kiszivattyúzták, a szigetelés és a dilatáció javítása után további beázások várhatóan nem lesznek, bár extrém csapadék esetén nem zárhatók ki, ezért elrendelték a folyamatos, 24 órás szivattyús felügyeletet. A Nyugati pályaudvarnál pedig nem a felüljárót bontják, hanem a metrófelújítással kapcsolatos munkálatokat folytatják – tette hozzá. Kérdésre válaszolva ezzel kapcsolatban elmondta: a felüljáró bontása elsősorban attól függ, kap-e rá forrást a Főváros, az egyébként műszakilag megoldható volna a metrófelújítással egy időben. Hangsúlyozta, hogy már zajlik az M3-as metró felújítása, csak szeptemberben és októberben 18 munkafázis lesz, „igaz, az alagutat még nem verik szét”.

Emlékeztetett rá, hogy a kék metró Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító tömegközlekedési útvonala, naponta félmillió utassal. Építése még a 70-es években, az elkészült szakaszok átadása pedig 1976-ban kezdődött. Ismét felhívta a figyelmet, hogy 2010-ig egyetlen közgyűlés egyetlen mondatban nem tárgyalta a metró sorsát. „Nemhogy nem készítette elő a korszerűsítést az előző városvezetés, még azt is elintézték, hogy jó ideig utódaiknak se legyen erre lehetősége” – jegyezte meg. Hozzátette, hogy a BKV hatalmas adósságállományát – „amelyből egy fillért sem mi halmoztunk fel” – a kormány 2015 második felében vállalta át, a közlekedési vállalat addig csak fedezett nélkül vállalhatott volna kötelezettséget a felújításra. Elmondta, hogy a síncserék azóta is folyamatosan zajlottak, és a metrókocsik cseréje is megkezdődött. Hangsúlyozta, hogy a Főváros új szerelvényeket szeretett volna, „nem rajtunk múlt, hogy nem azok lettek, de valamit tenni kellett, különben belátható időn belül le kellett volna állítani a metrót”.

Tarlós István a vonal akadálymentesítésével kapcsolatban úgy fogalmazott: „annyit megcsinálunk, amennyit csak bírunk, amit lehet, megteszünk. Ha nem lesz teljeskörű akadálymentesítés, akkor ne újítsuk fel a metrót?” – tette fel a kérdést. Kitért rá, hogy az északi szakaszon csak egy állomás lesz, ahol nem lesz lift, de ott is segítő berendezést fognak beszereltetni. „Ne gondolja senki, hogy nem szentelünk elég figyelmet a problémának, de nem kockáztathatunk. Ha kevés a pénzünk, akkor maradjon el a felújítás?” – tette fel a kérdést.

Közölte, hogy az északi szakasz felújítása november elejétől várhatóan egy évig tart, addig pótlóbuszok szállítják az utasokat Újpest és a Lehel tér között. A szükséges számú buszt és járművezetőt a BKV képes önerőből biztosítani, a metrópótló buszok útvonalának kialakítását, a szükséges út- és forgalomtechnikai munkákat már elvégezték.

A főpolgármester hangsúlyozta, hogy a munkák megkezdéséhez a szükséges forrás rendelkezésre áll. A Főváros a kormánnyal támogatási szerződést írt alá 137,5 milliárd forintról, ebből a szerződésből egyoldalúan nem lehet kilépni, ha azt a Fővárosi Közgyűlés meg akarná tenni, ő vétót emelne. „Két esetben lehet azt állítani, hogy nincs fedezet: ha valakinek súlyos képességbeli problémái vannak, vagy ha kivételesen rosszhiszemű, és szándékosan félre akarja vezetni, heccelni a közvéleményt” – fogalmazott. Kiemelte, hogy a Főváros rengeteget küszködött ezért a beruházásért, a felújításnak köszönhetően pedig további 20-25 évre válik lehetővé a biztonságos üzemeltetés.

Hangsúlyozta, hogy a metrófelújítás 100%-ban fővárosi beruházás. A középső és a déli metrószakaszra új közbeszerzési eljárást fognak kiírni, reményeik szerint azokra elfogadható ajánlatok érkeznek. „Van időnk, alá nem támasztható ajánlatokat a BKV és a Főváros a továbbiakban sem akar és fog elfogadni” – tette hozzá. A csillaghegyi öblözet árvízvédelmével kapcsolatban elmondta: ahogy ígérte, a Lányi-féle tanulmányt – amely az eddig készült három összehasonlító tanulmánnyal és négy szakértői véleménnyel ellentétes álláspontra helyezkedik – „a közgyűlésbe kommentár nélkül be fogom vinni, senkit nem kérek semmire, mindenki szavazzon a lelkiismerete szerint”. Tarlós István úgy fogalmazott: belefáradt a rengeteg vitába, „a rengeteg, kissé félrevezetett laikus aggodalmába és a tiltakozó keménymag rosszindulatába”. Emlékeztetett rá, hogy a Nánási út – Királyok útja nyomvonalról két döntéselőkészítő tanulmány és egy összehasonlító szakértői elemzés készült, valamint van négy olyan, a csillaghegyi öblözet egészének védelméről szóló szakértői vélemény, amelyik egyike sem támogatta ezt a nyomvonalat.

Hozzátette: a kérdést ismét politikai síkra próbálják terelni, nem tekintik függetlennek a főváros által felkért szakértőket (miközben a Lányi-féle tanulmány szerzőinek nagy része a tiltakozó keménymaghoz tartozik, „akik mitől is lennének függetlenek”), és az a „fenyegető és nevetségesen hamis” állítás is elhangzik, hogy itt politikai nyomás lenne. Hangsúlyozta: sosem történt ilyen, „egy súlyos problémát szeretnék megoldani, semmi más szándékom nincs”. A főpolgármester a védmű építése kapcsán tüntetésekre, fenyegetésekre, gyanúkeltésekre és sajtókampányra számít. Nyomatékosította, hogy a védműért a műszaki felelősséget továbbra is vállalja a tervező és az üzemeltető.

Tarlós István a sajtótájékoztatón idézett egy levélből, amelyet egy Budapestre látogató, 82 éves amerikai írt neki, aki el volt ragadtatva a város szépségétől, és aki szerint – bár sok helyen járt a világban – a magyar fővárosban a legjobb a tömegközlekedés. A főpolgármester azt is elmondta: azt szeretné, ha Budapest nem modern vagy Tokióval rivalizáló világváros, hanem egy élhető, a magyar tradíciókat életben tartó és az idővel ésszerű mértékben lépést tartó város legyen, ahol jó élni. „Ha felidézzük az amerikai öregfiú levelét, nem biztos, hogy a legrosszabb úton vagyunk ehhez” – jegyezte meg.

Szűcs Somlyó Mária

kommunikációs igazgató