Budapestinfó: a Főváros akár saját megtakarításai terhére is felújítja az M3-as metrót

​„Arra reális és észszerű ma számítani, hogy a teljes alagúttal és az északi szakasszal már szeptember végén elindulhat az M3-as metró felújítása. A kormánnyal kötött és érvényben lévő támogatási szerződésben szereplő 137,5 milliárd forint erre bőségesen fedezetet nyújt” – mondta csütörtöki rendkívüli sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: a középső és a déli szakasz állomásaira várhatóan új tendert fognak kiírni, a tényleges döntéshozó a BKV igazgatósága.

Elmondta, hogy a témával foglalkoztak a szerdai kormányülésen is, ahol kiderült, a Főváros nem kap pluszforrást a rekonstrukcióra. Tarlós István úgy fogalmazott: a kormányülésen született egy megegyezés, „ami az optimálisnál rosszabb, a rosszindulatúak által várnál jobb”. Eszerint „pluszpénzt nem kapunk, de akadályokat sem gördítenek elénk”.

Tarlós István hangsúlyozta: „ha a fene fenét eszik is, a Főváros az M3-as metrót akkor is felújítja”, a saját gazdálkodásából származó, több tízmilliárdos pénzmaradványt a főpolgármester nem engedni elkölteni, azt a metrófelújításra kell tartalékolni.  A főpolgármester azt is közölte: kormány-főváros vegyes küldöttség megy Brüsszelbe arról tárgyalni, ha indokoltan többe kerülne a metrófelújítás, akkor uniós szankciók nélkül lehessen kipótolni a fedezetet.

Közölte, hogy nem tapasztalt olyan kormányzati szándékot, hogy az érvényben lévő támogatási szerződést felmondják, ezt amúgy is csak kétoldalúan lehetne megtenni, ha pedig a Fővárosi Közgyűlés így határozna, ő megvétózná a döntést.

A főpolgármester beszélt arról is, hogy bár korábban azt hangsúlyozták, a déli szakaszon kezdik a munkát, mégis az északi szakaszon indulhat a rekonstrukció, előbbi ugyanis „durván túl lett árazva”. Kitért arra, hogy a mérnökárakat 2014 végén, a 4-es metró bekerülési költségei alapján számolták a tervezők. Akkor még nem voltak kiviteli tervek – azok hiányában pedig nem szabad árbecslésekkel foglalkozni, mert komoly a tévedés lehetősége –, az elmúlt két és fél évben a díjak főként a szakiparosok hiánya miatt emelkedtek. Az állomások építésének olyan szakemberekre van szükség, akik külföldön is nagyon kelendőek, ez az egyes szakipari munkáknál akár 30-100%-os díjemelést is eredményezhetett. A díjtételek növekedését okozta az elmúlt időszakban a munkabérek törvény általi emelése, valamint az, hogy a felújítás eredetileg kalkulált időrendjéhez képest az ajánlatadás – többek között a busztender miatti hercehurca következtében – elhúzódott.

Tarlós István kitért arra is, hogy a metrótenderek július 11-ig érvényesek, a szerződéseket július végén meg is köthetik, hacsak valakik „dühből, bosszúból, lobbiból” be nem támadják a tendereket, ezt azonban „politikai szempontból is rendkívül nehéz lenne megérvelni”.

A főpolgármester bejelentette: a kormány vita nélkül döntött arról, hogy a budapesti állatkert fejlesztésére az eddigi 25 milliárd forint mellett további 20 milliárd forint jut, amelyből többek között biodóm épül az egykori Vidámpark területén. Tarlós István azt is elmondta: a miniszterelnök „komoly forrást” ígért ahhoz, hogy elbontsák a közúti felüljárókat a Nyugati pályaudvarnál, valamint a Keleti közelében, a Rottenbiller utcánál. Előbbinél várhatóan szintbeni csomópont, utóbbinál közúti aluljáró épülhet.

Újságírói kérdésre válaszolva a főpolgármester azt mondta: a BKV vizsgálja a felújított orosz metrószerelvény meghibásodását – azt, hogy az ajtók mindkét oldalon kinyíltak az állomáson –, ezt vélhetően szoftverhiba okozta, amit az oroszok korrigálni fognak.