Budapest-Fót kerékpárút XV. kerületen belüli szakasza

2016. december 20-án aláírásra került európai uniós támogatásból megvalósuló, VEKOP-5.3.1.-15-2016-00010 azonosító számú, „Budapest-Fót kerékpárút XV. kerületen belüli szakasza” című projekt Támogatási Szerződése, amelyet Fővárosi Önkormányzata mint Kedvezményezett a BKK Zrt-vel és az érintett kerülettel közösen, konzorciumban valósít meg.

A projekt tervezett bruttó összköltsége 200 000 000 Ft.

A támogatás intenzitása: 100%

A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: 2019. augusztus 31.

A projekt célja:

Az agglomerációs települések (Fót, Dunakeszi, Mogyoród) felől érkező kerékpáros forgalom átvezetése a XV. kerületen, a XIV. kerület felé. (budapesti városcentrum - agglomeráció "tengely")

A célkitűzés megvalósítását a Külső Fóti út (2102. sz. település összekötő út ) mentén, a fővárosi városhatár és a XV. Kolozsvár utca – XIV. Erzsébet királyné útja közti közúti aluljáró  között a kerékpáros közlekedés segítésével tervezzük, meglévő, vegyes használatú utakon. Jelen projekt területalapú fejlesztést céloz meg, keretében Budapest Főváros XV. kerület közigazgatási területén az alábbi területen kívánja megvalósítani a kerékpárosbarát infrastruktúra kialakítását: Rákospalotai körvasút sor – Taksony sor – Pázmány Péter u. (+ IV. Elem utca) – Fő út – Deák Ferenc utca – Illyés Gyula utca (+ Jókai utca, Beller Imre utca, Toldi sor) – Szentmihályi út – M3 bevezető szakasza – Rekettye u. – Kolozsvár u. –  XIV. Erzsébet királyné útja.

A két végpont kerékpárosbarát összekötésére több alternatív lehetőség (útvonal) kínálkozik. A Régi Fóti út folytatását képező Rákos úton végig, majd a Rákospalotai körvasút soron, a XV. Kolozsvár utca - XIV. Erzsébet királyné úti közúti aluljáróig.

Egy másik alternatíva ettől annyiban tér el, hogy a Szentmihályi út (Illyés Gyula utca) és a Wysocki utca között a kerékpárforgalmat a Rákos úttal párhuzamos Kinizsi utcán vezetjük végig. 

Harmadik alternatív lehetőség szerint a tervezett kerékpárút város felőli (a Szilas-pataknál kialakítandó) végpontját a patakkal párhuzamos Csobogós utcában vezetett kerékpársávokkal a Csobogós utca - Fő úti meglévő kerékpárúttal is összekötnénk. A meglévő kerékpárút a város felől jelenleg a Fő út 86. előtt végződik. Továbbvezetésével kb. 170 m-en belül elérhető a Pázmány Péter utca, 250 m-en belül pedig a IV. ker. Árpád úti szintbeli vasúti átjáró. A Pázmány Péter utcát szélessége alkalmassá teszi kerékpársávok kijelölésére, és burkolatának minősége is megfelelő. A sávokat az utca teljes hosszában végig vezetve érjük el a Wysocki utcát, érintve közben a Szerencs – Elem utcai szintbeli vasúti átjárót, amely újabb potenciális kapcsolati lehetőség a IV. kerület irányába. A Pázmány Péter és Wysocki utcák kereszteződése mentén (az Istvántelek vasúti megálló közelében) távlatilag eszközváltó csomópont kialakítása tervezett. A Wysocki utca szélessége is megfelelő kerékpársávok kialakítására. Az utca másik végén, forgalomirányító lámpás csomóponttal csatlakozunk a Rákos útra, ahonnan a továbbvezetés az első két alternatív útvonallal megegyezik. 

A projekt keretében ezeket a változatokat vizsgálni fogjuk, nem kizárva a különböző kerékpáros közlekedés típusok (hivatásforgalmi/szabadidős) különböző útvonalakon való vezetését sem.