Befejeződtek a hűvösvölgyi villamosvonal támfalának felújítási munkálatai, a vonalon újra megindult a forgalom

Véget ért a három hónapig tartó vágányzár a hűvösvölgyi villamosok vonalán, amelynek során megtörtént az Ördög-árkot a villamospályától elválasztó 115 éves, nagymértékben leromlott állapotú támfalak teljes rekonstrukciója, illetve több szakaszon a vasúti pálya és a hozzá tartozó infrastrukturális elemek felújítása is. A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a felújítást a főváros finanszírozta, a lebonyolítást pedig a BKV Zrt. vállalta. A vonalon a felújítás során a lakókörnyezet védelme érdekében egyes szakaszokon síncsiszolással a zajhatásokat is jelentős mértékben csökkentettük. A 61-es villamos augusztus 28-tól (hétfőtől) újra eredeti útvonalán, Hűvösvölgy és a Móricz Zsigmond körtér M között közlekedik, az 56-os járat útvonalán a Krisztina körúton zajló vágányfelújítás miatt pedig szeptember 24-ig még korlátozások várhatóak.

A 61-es villamosvonal legkritikusabb része az Ördög-árkot a villamospályától elválasztó 115 éves támfalak leromlott állapota volt. A fás szárú növények gyökérzete a támfal elemeit lazította, a vizsgálati eredmények azonnali beavatkozást irányoztak elő. A BKV Zrt. nem rendelkezett a felújításhoz elegendő fedezettel, így a közgyűlés döntése alapján a felújítást a főváros finanszírozta, a lebonyolítást pedig a BKV Zrt. vállalta.

A BKV Zrt. által megrendelt kivitelezési munkákat 2017. május 27-étől kezdődően végezték el az érintett szakaszon. A munkálatok az ütemterv szerint haladtak: az Ördög-árok patakmedrének támfalait az Akadémia és a Zuhatag sor megállóhely között átépítették, illetve pályafelújítási és vágányjavítási munkák is megvalósultak. Néhány kisebb – inkább esztétikai vonatkozású – munka még az augusztus 28-ai forgalomba helyezést követően várható (bontott anyagok eltávolítása, deponálási helyek felszámolása, kisebb betonfelületi hibák javítása, festési munkák), de ezek a villamosközlekedést nem zavarják.  A kivitelezés jó minőségben, határidőre, az elvárásoknak megfelelően történt, várhatóan hosszú évtizedekre sikerült megalapozni a támfalak megfelelő állapotát.

A BKV Zrt. a három hónapos vágányzár alatt a vonal egyéb helyszínein is végzett pályafelújítási beavatkozásokat. Az Ötvös János utca – Nyéki út közötti szakaszon 175 pályaméteren, a Vadaskerti utca – Alsó Völgy utca között 173 pályaméteren teljes pályafelépítmény-csere történt. Számos kisebb beavatkozás valósult meg a vonalon: a Hidász utca, Lotz Károly utca útátjárók felújítását, Budagyöngye – Hidász utca között, a Hűvösvölgy végállomás előtti ívben, a buszfordulóban, a Káplár utcánál, a Nagyajtai út – Budagyöngye között, a Júlia utca térségében sín- és kapcsolószer cseréket, a Szent János Kórháznál kitérő- és keresztezési középrész cseréket, valamint a Hűvösvölgyi út – Versec sor elejénél lévő vízzsákos pályaszakasz megszüntetését, illetve teljes ágyazat-, sín- és kapcsolószer cserét végezték el szakembereink. A zajhatások csökkentése érdekében pedig síncsiszolást hajtottak végre a Völgy utcában a Nyéki út – Vadaskerti utca között, a Széll Kálmán tér felé 400 vágányméter hosszon, valamint a Heinrich István utca – Ötvös János utca között 1300 vágányméter hosszon. A beavatkozások hatására számos sebességkorlátozás feloldhatóvá vált: a Szent János Kórháznál a kitérő cseréjének következtében 10 km/h-ról 30 km/h-ra, a Lotz Károly utcánál 15 km/h-ról 50 km/h-ra, a támfalépítés miatt az Akadémia – Kelemen László utca között 20 km/h-ról 50 km/h-ra, valamint a Versec sornál 25 km/h-ról 50 km/h-ra emelhették a járművek sebességét.

A vonal a részleges felújításnak köszönhetően jelentős javuláson ment keresztül, a lakókörnyezet védelme érdekében a zajhatások csökkentése is részben megvalósult.

 

Főpolgármesteri Hivatal

Kommunikációs Igazgatóság

BKV Zrt.​