A Budapest Közút közleménye a nagykörúti lámpaprogramról

A nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

A napokban számos téves információ látott napvilágot a nagykörúti lámpahangolás ügyében. A Budapest Közút ezen sajtóközleményben kíván reagálni a megjelent, sok esetben hibás állításokra. A 2012-es nagy lámpahangolás során a 4-6-os villamost előnyben részesítő lámpaprogram került bevezetésre. A Budapest Közút azóta számos alkalommal felülvizsgálta ezt a programot a villamos vágányzóna állapota miatt elrendelt sebességkorlátozások, a kedvezőbb villamos és közúti hangolás, a gyalogosok komfortjának növelése érdekében, valamint a budai fonódó villamos üzembeállítása következtében.

A tapasztalatok azt mutatták ugyanis, hogy a 2012-ben bevezetett 60 másodperces jelzőlámpaprogram módosításra szorul, hiszen sok esetben a villamosok sem tudták tartani a feszített menetrendet, többek között azért, mivel a forgalmasabb csomópontokon nem volt végrehajtható az utasok le- és felszállása ennyi idő alatt.

Azt is fontos leszögezni, hogy a 4-6-os teljesen szakaszán a 60 és a 90 másodperces programok között eljutási időben nincs különbség, a két program között az alapvető különbség a villamosok számára rendelkezésre álló óránkénti áthaladási lehetőségek száma.

Az újabb lámpahangolást indokolja az a tény is, hogy a korábbi lámpahangolás a tapasztalatok szerint indokolatlan dugókat okozott. Nem szabad megfeledkezni arról ugyanis, hogy a körúti lámpahangolás nemcsak a Nagykörúton közlekedőket érinti, hanem a nagy forgalmú keresztirányú utakat is (pl. Üllői út, Andrássy út, Rákóczi út). Márpedig az eredeti lámpaprogram ezeken az utakon is sok indokolatlan kocsimegállást okozott, ami a dugókon kívül tekintélyes környezeti terheléssel járt. Ósdi ugyanis az a szemlélet, ami a közlekedők csoportjait különválasztja és az egyik rovására próbálja előnyben részesíteni a másikat.

Az azóta bevezetett lámpahangolásnak a közúti közlekedők és a tömegközlekedési járműveket használók is kedvezményezettjei voltak. A mostani hangolástól, újabb beavatkozástól is ezt várjuk.

Ennek új eleme a nagykörúti villamos ez évi vágányfelújításához kapcsolódott, ami 2017. április 8-án kezdődött.

Ekkor az ideiglenes forgalom járatsűrűségéhez alkalmazkodva módosult a nagykörúti jelzőlámpás forgalomirányítás az alábbiak szerint:

- A Széll Kálmán tér – Margit híd szigeti bejáró között a budai fonódó villamos segítése érdekében munkanapon egész nap a villamos forgalom szempontjából nagyobb kapacitású jelzőlámpa programok futnak, így megszüntetésre került munkanapokon 10:15 – 13:15 h között a 90 másodperces periódusidejű programok futtatása.

- A Jászai Mari tér és a Dél-Budai végállomások között viszont minden időszakban a 90 másodperces periódusidejű programok futnak.

A fenti jelzőlámpa programok működésével kapcsolatban a 2017. április 8 – 25. közötti időszakban sem lakossági, sem BKV-bejelentés, észrevétel vagy panasz nem érkezett a Budapest Közúthoz, ezért a programok kísérleti jelleggel történő működtetését és az eredmények gyűjtését meghosszabbítottuk 2017. május 1-ig.

A BKK és a Budapest Közút között folytatott egyeztetések alapján 2017. május 2-tól a Széll Kálmán tér – Margit híd szigeti bejáró között továbbra is az új, a budai fonódó villamos hálózat működését segítő programok futnak, míg a Jászai Mari tér és a Dél-Budai végállomások között visszaállításra kerülnek a reggeli és délutáni időszakban futó 60 másodperces periódusidejű programok.

Az eredmények megérkezése után szakembereink értékelik azokat és ennek alapján születnek további szakmai döntések, amelyek minden közlekedő érdekét szolgálják majd.

Budapest Közút

Hírek

RSS megtekintés