Változások az M4-es metróhoz kapcsolódó felszíni járatok közlekedésében

2016. június 4-étől életbe lépnek az M4-es metróhoz kapcsolódó felszíni járatok közlekedési módosításai. Az M4-es metró megjelenésével megváltoztak az utazási szokások: az utazóközönség körében egyre népszerűbbé vált az M4-es metró használata, míg a korábbi hagyományos felszíni járatok veszítettek jelentőségükből. Az utasforgalmi átrendeződésre reagálva a BKK átalakította a metróhoz kapcsolódó autóbusz-hálózatot.

A véglegesített hálózatmódosítás a korábbi társadalmi egyeztetés során a BKK-hoz beérkezett mintegy 4 000 észrevétel és az érintett önkormányzatokkal folytatott többkörös egyeztetések alapján készült el.

A hálózati változáshoz kapcsolódóan intenzív előtájékoztatásba kezdett a BKK. A változásban érintett vonalakon, a járműveken és a legforgalmasabb megállóhelyeken összesen 700 darab térképet és utastájékoztató anyagot helyeztünk ki, emellett a június 4-én bevezetendő változásokra a járműveken hangos utastájékoztatás formájában is felhívjuk utasaink figyelmét. Június 4-én, 5-én, 6-án és 7-én közel 40 forgalmas megállóban és csomóponton élőszavas, helyszíni utastájékoztatással is készülünk, ezeken a helyszíneken munkatársaink és a BKK forgalomirányítói összesen 15 ezer darab térképes szórólapot osztanak majd ki, emellett segítenek az eligazodásban, az új hálózat megismerésében.

Az M4-es metró 2014 tavaszi átadása jelentősen átalakította Dél-Buda közlekedési szokásait. Nagyszabású hálózatfejlesztés történt, amelynek eredményeként a XI. kerület déli része és Budafok-Tétény felől új, az M4-es metró elérését segítő járatok indultak. Az új metró megközelítésére szolgáló felszíni járatok mellett ideiglenesen részben megmaradtak azok a buszvonalak is, amelyek eddig lényegében párhuzamos útvonalon haladtak a metróval. Azonban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) utasforgalmi felmérései szerint ez utóbbi járatok veszítettek népszerűségükből, hiszen a metróval – élvezve a kötöttpályás közlekedés előnyeit – gyorsabban, kényelmesebben, az esetleges közúti forgalmi dugókat elkerülve lehet utazni.

Megújuló autóbusz-hálózat 2016. június 4-étől
  • Zuglóból és Újpalotáról továbbra is többféle és sűrű gyorsjárat – a megszokott 7E járat mellett a Gazdagrét felé közlekedő 8E és 108E, valamint a Budafok-Tétény felé közlekedő 133E – biztosítja a belvárosi kapcsolatot, melyek közül a 133E jelzésű busz megáll ezentúl a Miskolci utca / Csömöri út megállóban is, biztosítva a Csömöri út gyorsjárati kiszolgálását. A belváros vonzáskörzetében, a Blaha Lujza tér és a Március 15. tér között a gyorsjáratok minden megállót kiszolgálnak. 
  • Gazdagrétről a kizárólag légkondicionált, akadálymentes járművekkel gyorsjáratként Újpalotáig közlekedő 8E járat (a jelenlegi 8-as autóbusz), valamint a jelenlegi 239-es busz vonalán a 108E járat biztosítja az M4-es metró és a belváros közvetlen elérését. A 108E járat révén a továbbiakban is megmarad a Budaörsi út belső szakaszának közvetlen belvárosi kapcsolata. A Gazdagréti út felől a továbbiakban a Nagyszőlős utca felé is közlekedik autóbusz 154-es jelzéssel.
  • Kelenföldön a Móricz Zsigmond körtérig meghosszabbított 114-es, 213-as és 214-es buszjáratok javítják a kerületen belüli utazási lehetőségeket, fejlesztve a Kondorosi út térségének kiszolgálását is. A belváros felé közlekedő 7-es és 107-es járatokat összevonják, így a jövőben a sűrűbben induló 7-es busszal lehet utazni.
  • Budatétényből bővül a metró gyors elérhetősége, a bővülő 101-es járatcsaláddal a Dózsa György út környezetéből is el lehet jutni Kelenföld vasútállomáshoz, ráadásul a 101-es járatcsalád már napközben és kora este is közlekedik.
  • A 133-as és a 233-as járatokat összevonják, a Nagytétényi úti és a Budafoki úti szakaszon az új, kizárólag légkondicionált, akadálymentes járművekkel közlekedő 133E járat közlekedik majd, amely több megállóban áll meg, ezzel a gyorsjárati kiszolgálás több megállóban válik elérhetővé.
  • Budafok-Felsővárosban egyszerűsödik a buszhálózat, mivel csúcsidőszakban a 258-as busz helyett az új 250B járat közlekedik Kelenföld vasútállomás és Budafok belvárosa között, valamint javul a Savoya Park elérhetősége, a lakossági kéréseknek eleget téve a 158-as busz hétköznap napközben is közlekedik.
  • Kelenvölgyből egyszerűbben lehet megközelíteni a metrót és a kerületközpontot a Bikás parkon át meghosszabbított 58-as és a Kelenvölgybe betérő 153-as járattal. Az M4-es metrót ezentúl ezzel a két járattal, a Bikás parknál lehet könnyen elérni. Őrmezőre és a Sasadi úthoz szintén a 153-as busszal lehet utazni.

A BKK arra kéri az utasokat, hogy ne megszokásból közlekedjenek, mielőtt útnak indulnak, ismerkedjenek meg az új hálózattal. A BKK mindent megtesz annak érdekében, hogy az ügyfelek minden szükséges információhoz időben, még az utazás megkezdése előtt hozzáférhessenek, ezért minden  rendelkezésére álló fórumon tájékoztatást ad a közlekedési változásokról.

Budapesti Közlekedési Központ