Megkapta a végleges használatbavételi engedélyt az M4-es metró

Lezárult az M4-es metró utasforgalmi próbaüzeme 2015. december 30-án; a járművezető nélküli, teljesen automata vonatvezérlésű metróvonal megkapta a végleges használatbavételi engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

A metróvonal építése 2006-ban kezdődött, azt 2014. március 28-án vehette birtokba az utazóközönség. A 2010-ben hivatalba lépő városvezetés a korábban kötött metrószerződések újratárgyalásával  tízmilliárdokat szerzett vissza a városnak. Korábban szinte évente tolták ki újabb esztendővel az átadás tervezett határidejét, mi, és a jelenlegi városvezetés azonban egyetlen dátumot, 2014 tavaszát tűztük ki az átadásra, és azt – a  kormány következetes támogatásával – be is tartottuk. 

A 7,3 kilométeres, tíz állomást magában foglaló M4-es metró két különálló alagútból áll, a budai végállomásáról, a kelenföldi vasútállomásról indulva a Bikás parknál, Újbuda-központnál, a Móricz Zsigmond körtéren, a Szent Gellért téren, a Fővám téren, a Kálvin téren, a Rákóczi téren és a II. János Pál pápa téren áll meg, a végállomása a pesti oldalon a Keleti pályaudvar. A vonalalagutak belső átmérője 5,2 méter, a vasúti nyomtáv 1,435 méter, az állomások mélysége 14,5-31 méter közötti, az állomásszerkezetek hossza 69-257 méter közötti, az állomási peronok hossza 80 méter, az állomások középperonosak.

A vonalra összesen 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, egy légterű metrószerelvény érkezett, amelyek automata vezérlésűek. Vonatkísérő személyzet csupán az utasforgalmi próbaüzem idején – 2015 őszéig – tartózkodott a szerelvényeken, hamarosan a járművekben található vezetőfülkéket is elbontják.

Közép-Kelet-Európában egyedül a budapesti M4-es metróvonalon alkalmaznak járművezető nélküli üzemet, de egész Európában alig található ilyen fejlettségű automata metróvonal.  

Kiemelkedő teljesítmény, hogy az M4-es metrónál különösen magas, 99,96% feletti a rendelkezésre állási szint. 

Az M4-es vonal végleges használatbavételi engedélyével Budapest egyik legjelentősebb közlekedési beruházása zárult le. A közlekedési fejlesztések ezen túl is folytatódnak, megkezdődött az M3-as metróvonal járműparkjának felújítása, zajlik az infrastruktúra-felújítás tervezése, emellett a villamosvonalak átalakítása, fejlesztése is folyamatos. Az elkövetkező 3-5 évben ezek a projektek befejeződnek, így olyan korszerű közlekedési rendszer alakulhat ki Budapesten, amely valóban versenyképes alternatívát jelent az egyéni közlekedéssel szemben.

 

Győri Gyula                                                                                                                                                       Tarlós István

elnök, Nemzeti Közlekedési Hatóság                                                                                                           főpolgármester

Hírek

RSS megtekintés