Budapestinfó: Tarlós István a kerékpáros fejlesztésekről és az M3-as metró felújításáról

​​​A Főváros folytatja a kerékpáros fejlesztéseket, 2019-ig további 29 biciklis fejlesztési projektet fog megvalósítani az eddigi 37-en felül – mondta a pénteki Budapestinfón Tarlós István, főpolgármester. Úgy fogalmazott: „nem egy mindenhonnan elcsapott, sértődött, bezárt múzeumot kegyelemből igazgató közgazdász fogja meghatározni minden felelősség nélkül a diszkógömbös, Tütü nevű nightklubból Budapest közlekedésfejlesztését”. A főpolgármester elmondta, hogy 137,5 milliárdra emelte a kormány az M3-as metró infrastruktúrája felújításának keretét, és biztosítja a beruházás forrásait, ha arra nem jut vagy nincs elegendő uniós támogatás. A csillaghegyi öblözet árvívédelmi művének kivitelezése 2016 novemberében indulhat.

​​

A Főváros folytatja a kerékpáros fejlesztéseket, 2019-ig további 29 biciklis fejlesztési projektet fog megvalósítani, a 2010 és 2015 között már elkészült 37 fejlesztés mellett – mondta a pénteki Budapestinfón Tarlós István, főpolgármester. (A fejlesztések listája itt olvasható.) Vitézy Dávidra utalva úgy fogalmazott: „nem egy mindenhonnan elcsapott, sértődött, bezárt múzeumot kegyelemből igazgató közgazdász fogja meghatározni minden felelősség nélkül a diszkógömbös, Tütü nevű nightklubból Budapest közlekedésfejlesztését”. A főpolgármester megemlítette, hogy a BKK volt vezérigazgatóját annak idején nem is ő akarta kinevezni, és nem is ő akarta elküldeni 2014-ben, de ő kérte, hogy mindenképpen kapjon állást. Vitézy előbb elkerült a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba, „mély csend övezi ottani tevékenységét, és azt, miért nem maradhatott ott. Majd a legnagyobb csendben átkerült az emberi erőforrások minisztériumához, múzeumigazgatónak, majd főigazgatónak nevezték ki, majd a múzeumot két évre bezárták”. Tarlós István emlékeztetett rá, hogy sosem voltak „BKK-projektek”, a BKK a főváros lebonyolító cége, soha egyetlen önálló fillérje, döntési kompetenciája nem volt, a megvalósult projekteket nem eldöntötte, nem tervezte és nem kivitelezte, hanem lebonyolította. A szóban forgó fejlesztések egyébként Tarlós István 2009-ben íródott, 2010-ben közreadott Budapest-programjában egytől egyig megtalálhatók.

Szó sincs a kerékpáros közlekedésben visszafejlesztésről, ez hamis vád, a fejlesztési program folytatódik

A főpolgármester beszélt arról is, hogy a kerékpárosügyben több történt, mint kiszivárogtatás, a Városházáról – már nem először – munkaközi anyagokat lopnak ki és értelmeznek át, heccelve a közvéleményt. Hangsúlyozta, hogy a vezető értekezleten abban maradtak, hogy vizsgálat után visszatérnek a témakörre, és semmilyen döntést nem hoztunk meg. Az erről szóló emlékeztetőre hibásan az „utasítás” kifejezést használták, de az valójában nem utasítás, csak azért alkalmazzák a vezetői értekezleten a kollektív felvetésekre, hogy a feladatokat számon lehessen kérni a felelősökön. Tarlós István feltette a kérdést: amiket a „biciklis kemény mag” a felhívásában megfogalmaz – miszerint utasításban fejleszti vissza a kerékpáros és tömegközlekedést a főpolgármester –, hol található meg a kilopott papírokban? Nyomatékosította: szó sincs a kerékpáros közlekedésben visszafejlesztésről, ez hamis vád, a fejlesztési program folytatódik, csakúgy, mint a STARS-program, az iskolákban folytatott, a biztonságos közlekedés elsajátítását célzó kezdeményezés, amelyet – a Magyar Kerékpáros Klubbal együttműködésben – országos programmá akarnak bővíteni.

Tarlós István emlékeztetett rá: 2010-ben nem azt ígérte, hogy felfordulás, káosz és szabályozatlanság lesz. A 2009-es Budapest-programban egyébként nemcsak kerékpáros fejlesztéseket ígért – amelyek vannak és lesznek –, hanem azt is, hogy a közúti közlekedés folyamatosságára is törekednek. „Megnyugtatnám a szelíd, nem agresszív és nem ultraliberális kerékpárosokat, akiket nem a személyes bosszúra törekvők motiválnak, hogy a fejlesztések folytatódnak, de a kerékpárosok érdeke is, hogy legyen egy minimális rend” – jelentette ki. A főpolgármester nem támogatja azt a törekvést, hogy ne minősüljön szabálysértésnek, ha a kerékpárosok áthajtanak a piroson. „Ha jön egy gyanútlan autós 40 km-rel, és elé hajt egy bringás a pirosban, azt biztosan elgázolja, ki fogja vállalja ezért a felelősséget?” – tette fel a kérdést. Az egyirányú utcák szembe forgalmú kerékpározhatóságával kapcsolatban úgy fogalmazott: nem érti, miért volna Isten ellen való vétek azt áttekinteni, hiszen bármilyen járművel szembe haladni a forgalommal nem egészen kézenfekvő, van, ahol az beválik, és van, ahol veszélyes. Hangsúlyozta, hogy a budapesti közlekedést kompakt rendszerként kell kezelni, amit össze kell hangolni, és ahol nem lehet evidens elvárás, hogy az egyetlen és kizárólagos igazodási pont a kerékpáros közlekedés legyen. „Azt sem tudom elfogadni, hogy a kerékpárosokra semmilyen szabály ne vonatkozzon” – jegyezte meg.

A főpolgármester nyomatékosította, hogy folytatják a fejlesztéseket, de az arányosság és az észszerűség jegyében felül akarják vizsgálni a rendszert, „a kompakt fővárosi közlekedésben szeretnénk rendet, a nightklubokban rendezett, hisztérikus liberális klubok véleménye nem érdekel. Fenyegetőzéssel, vagdalkozással a kemény mag nem megy semmire, nem fogunk meghátrálni. Az egyeztetés, a párbeszéd pedig nem jelenti azt, hogy a felelősséget viselő közgyűlés vagy a városvezetés forradalmakkal legyen fenyegethető, hiszen ez már közveszéllyel fenyegetés, ami a TEK-re tartozik.” Tarlós István azt mondta: nem hiszi, hogy a felelős városvezetésnek ne lenne joga átgondolni kérdéseket, a kerékpáros közlekedés feltételeinek felülvizsgálata pedig mindenképpen meg fog történni, a közlekedésfejlesztéseket tartalmazó Balázs Mór-terv felülvizsgálatának keretében.

A kormány megemelte az M3-as metró infrastrukturális felújításának pénzügyi keretét, így változatlan határidő mellett nem a legfapadosabb felújítási változatot tudják megvalósítani

A főpolgármester arról is beszélt, hogy a kormány határozatban emelte meg az M3-as metró infrastruktúrájának felújítására fordítandó pénzügyi keretet, amelyet 125 milliárdról 137,5 milliárd forintra emeltek. „Így változatlan határidő mellett nem a legfapadosabb felújítási változatot tudjuk megvalósítani” – emelte ki Tarlós István. Kitért arra is, hogy a kormányhatározatban azt is rögzítették: ha a projektre az Európai Bizottság nem ad vagy a vártnál kevesebb támogatást ad, akkor a nemzeti fejlesztési miniszternek előterjesztést kell készítenie a kormány számára a szükségessé váló forrásokról. A főpolgármester azt mondta: ez azt jelenti, a kormány átérezte annak súlyát, hogy gondoskodnia kell a beruházásról, akár támogatja azt az EU, akár nem, hogy a rekonstrukció ne szenvedjen további csúszást.

Ismét emlékeztetett rá, hogy az M3-as metró felújítására 2015 nyár előtt nem lehetett semmilyen kötelezettséget vállalni, mert a kormány akkor vállalta át a BKV 2010 előtt felvett adósságállományát, addig a BKV nem volt hitelképes, nem volt forrása. „Addig csak fedezet nélkül tudtunk volna kötelezettséget vállalni, ami Btk-s kategória” – jegyezte meg. Felidézte, hogy ő is új metrókocsik beszerzését támogatta, de a kormányhatározat a felújítás mellett döntött, vélhetően azért, mert az az új beszerzésnél 30 milliárd forinttal olcsóbb.

A felújítás idején szükséges buszos pótlással kapcsolatban azt mondta: az eddigi számítások alapján magánvéleménye szerint a metrópótlást új buszok beszerzésével és nem szolgáltatásvásárlással kellene megoldani, hacsak „a kormánynak nincs olyan egyéb szempontja, amit ez ügyben feltétlenül mérlegelni kell, például a magyar vállalkozók támogatását”.

Az agglomerációs közlekedés állami visszavétele kapcsán a főpolgármester azt mondta: a kormány az utolsó fillérig ki fogja fizetni a költségeket a főváros számára, erről már tavaly decemberben megállapodott a miniszterelnökkel, és erről kormányhatározat is született. „Szamárság és koholmány, amit az MSZP-s Horváth Csaba állít, miszerint a kormány mindössze 3 milliárd forinttal akarná kiszúrni a főváros szemét, és valótlan a Magyar Liberális Párt (amelynek budapesti elnöke és tagsága ugyanaz a személy) állítása, miszerint – az agglomerációs közlekedést tekintve – szóbeli ígéretekre hivatkozva állítottuk volna össze az idei fővárosi költségvetést” – tette hozzá.

Tarlós István bejelentette, hogy elkészült az M1-M7-es autópályák bevezető szakaszán elkészült a kétszintes csomópont, amelynek építése 2014 augusztusában kezdődött. Az átadás jövő hétfőn lesz, a beruházásnak köszönhetően az autópálya bevezető szakasza által elválasztott városrészek közvetlen kapcsolatba kerülhetnek. A kivitelezés során kiiváltották a közművezetékeket, megújult a közvilágítás, elkészült az akadálymentes gyalogos és kerékpáros aluljáró és a zajvédő fal.

A főpolgármester arról is beszélt, hogy a csillaghegyi öblözlet árvízvédelmét biztosító védmű – amely több mint 20 éve húzódó beruházás – kivitelezése 2016 novemberében indulhat, 2018 augusztusára 75%-os kiviteli állapotban lesz, és 2018 végére, 2019 elejére 10 milliárdos uniós támogatással el is készülhet.