Budapestinfó: elkészült az M3-as metró felújításának ütemterve, 2019 végére fejeződhet be a beruházás

​Elkészült az M3-as metró felújításának ütemterve – jelentette be a Budapestinfón, szokásos pénteki tájékoztatóján Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: azt akkor fogják közzétenni, ha a buszszolgáltatási probléma is lezárult. Tarlós István elmondta: az M3-as metró felújításának „emberi számítás szerint” 2019. december 31-ig be kell fejeződnie. Hangsúlyozta: a befejezési határidőnek semmi köze a választási ciklus befejeződéséhez.

​​

Kitért rá, hogy egy „szerény taglétszámú párt” – a Magyar Liberális Párt – megint kiadott egy közleményt, miszerint nem olyan biztos, hogy nem életveszélyes a metró. A főpolgármester ezzel kapcsolatban azt mondta, óvatosan kell bánni e nyilatkozatokkal, mert azok súrolhatják a közveszéllyel való fenyegetés büntetőjogi kategóriáját.

Tarlós István beszámolt a felújításhoz szükséges előzetes közbeszerzésekről. A szükséges kitérők beszerzésére vonatkozó adásvételi szerződés 2016. május 5-én hatályba lépett. – Ha ezeket az anyagokat a kiviteli szerződés megkötése után kezdik megrendelni, az nagy valószínűséggel több hónapos csúszást eredményezett volna – emelte ki. A szükséges sínek beszerzésének adásvételi szerződése folyamatban van: a sínanyag első tételének a szállítása ez év október 10-re várható. A tervezési szerződés a kiviteli tervek elkészítésére 2016. május 4-én már hatályba lépett, a kivitelezés megkezdéséhez szükséges tervek átadása 2016. augusztus 2-án szintén megtörtént. A következő ütemű tervszállítás határideje 2016. október 31-e. A metró felszíni pótlásához szükséges út- és forgalomtechnikai munkákat illetően a közbeszerzési eljárásban az összegezés ez év augusztus 17-én kiküldésre került, a nyertes ajánlattevővel a szerződés aláírása folyamatban van. A BKV igazgatósága augusztus 25-én hozott határozatot arról, hogy a vágányépítési és alagúti munkákra, a biztosítóberendezés, az automata vezérlőrendszer felújítására és a diszpécserrendszer korszerűsítésére – ez a felújítás „lelke”, legnagyobb része – nem külön szerződéseket kötnek, hanem azok egy generálszerződés keretében fognak megtörténni. – Ennek az is az előnye, hogy nem kell minden alvállalkozóval „nyűglődnie” a fővárosnak – jegyezte meg. Az összevont eljárások közbeszerzési dokumentumát a Fővárosi Közbeszerzési Kft. a főpolgármester által szabott határidőn belül megjelentetésre feladta, már csak technikai kérdés, hogy az az unió hivatalos lapjában is megjelenjen. (Mint ismert, Tarlós István a szeptember 2-i Budapestinfón azt mondta: ha 10 napon belül nem történik meg a kivitelezési közbeszerzés kiírása, kezdeményezni fogja a Fővárosi Közbeszerzési Kft. cégvezetőjének a leváltását.) A rekonstrukció megvalósításához szükséges műszaki-ellenőri feladatok ellátására a BKV a Budapest Közúttal szerződött, a szerződést augusztus 12-én írták alá, az az első kivitelezési szerződéssel együtt fog hatályba lépni.

A metróhoz kapcsolódó buszpótlásról a főpolgármester azt mondta: ő sosem akart szolgáltatást vásárolni, de a kormány az abból származó többletköltségeket teljes mértékben magára vállalta. Hangsúlyozta: a 150 csuklós buszra kiírt közbeszerzési eljárás teljes mértékben biztosítja és semmilyen módon nem korlátozza, hogy a nyertes szolgáltató hazai busszal lássa el a szolgáltatást. „Én a legjobban drukkolok azért, hogy ez sikerüljön, kíváncsi vagyok rá, hogy sikerül-e” – jegyezte meg. Rámutatott: a BKK által kiírt eljárás nem jármű-, hanem szolgáltatásbeszerzésre vonatkozik, ezért a metrópótlásra igénybe venni kívánt jármű kiválasztása nem a Főváros és nem a BKV, hanem a leendő nyertes szolgáltató feladata.

A járműszállításra rendelkezésre álló határidő az ajánlattevő javaslatainak megfelelően módosítható, így a szállítási határidő sem lehet korlátja a hazai gyártók bekapcsolódásának – hangsúlyozta, hozzátéve: egy kikötés van, ez a határidő nem veszélyeztetheti a metrófelújítás megkezdését. A Főváros folyamatosan együttműködik a Nemzetgazdasági Minisztériummal, amely bírálóbizottsági tagot és szakértőt is delegált az eljárásban való közreműködésre. – Vagyis az NGM utólag nem kritizálhatja, nem teheti felelőssé ezt a bizottságot, mert aktívan, saját delegáltjával részt vesz annak munkájában – tette hozzá. Az első ajánlattételi határidő 2016. szeptember 26-a. A végleges ajánlattétel határideje pedig a tárgyalásoktól függően alakulhat, de a metrófelújítás megkezdésének dátumához kell igazodnia.  A felhívással kapcsolatban szeptember 6-án a Volánbusz és a VT-Arriva Kft. előzetes vitarendezési kérelmet nyújtott be, az NGM által az eljárásba delegált bírálóbizottsági tag és szakértő javaslatát figyelembe véve az ajánlattételi felhívás módosítása vált szükségessé. Ennek eredményeként az ajánlattevőknek nem kell már az ajánlat benyújtásakor kötelezettségvállalást tartalmazó gyártói és szállítói nyilatkozattal rendelkezniük a járművek rendelkezésére állásáról, ezt a nyilatkozatot a végleges ajánlatban kell majd benyújtani. Kérdésre válaszolva a főpolgármester azt mondta: az előzetes számítások szerint február végére, március elejére kell a buszoknak rendelkezésre állniuk. „Február közepére legalább 100 busznak itt kell sorakoznia” – tette hozzá.

A hulladékgazdálkodás ügyével kapcsolatban Tarlós István elmondta: az FKF előzetes kalkulációja alapján a hulladéktörvényben és a kapcsolódó miniszteri rendeletekben meghatározott díjképlettel számolva évi mintegy 10 milliárd Ft forráshiány keletkezett volna a cégnél. „Nem szeretném és nem is vagyok hajlandó vidéki városok adósságait és forráshiányait kifizetni olyan fővárosi cégtől, amelynek a szóban forgó ágazatát több év munkájával veszteségesből nyereségessé tudtuk fordítani” – emelte ki. Figyelemmel arra, hogy az FKF speciális közszolgáltatási feladatokat is ellát – országosan egyedülálló módon hulladékhasznosító művet üzemeltet és regionális hulladéklerakót is fenntart –, az a megállapodás született, hogy az ezek fenntartásával kapcsolatos költségeket a koordináló szerv elismeri, erre tekintettel a szolgáltatási díj forráshiányának éves mértékét 1,9 milliárd Ft-ban maximálták. A kormány mintegy 2,5 milliárd Ft-tal növeli a „fővárosi hulladékgazdálkodási rendszer környezetbarát technológiáinak bővítése, a hulladékfeldolgozás és újrahasznosítás arányának növelése” elnevezésű projekt támogatását – erről kormányhatározat is rendelkezik –, így annak értéke már csaknem 8,5 milliárd Ft.  Arról is megállapodás született, hogy az FKF-nek nem kell áttérnie a haviról a negyedéves számlázásra, az ugyanis komoly likviditási problémákat okozna a fővárosi cégnek.

A főpolgármester arról is beszélt, hogy a köznevelési törvény változása miatt 2017. január 1-től a Főváros tulajdonában lévő ingatlanban működő általános iskolák, gimnáziumok, gyógypedagógiai intézmények és kollégiumok működtetése a Fővárostól a KLIK-hez kerül, de megmarad kötelező fővárosi feladatnak ezekben az intézményekben a gyermekétkeztetés. Ez több mint 100 köznevelési intézményt érint. „Úgy tűnik, az oktatásból ennyi maradt meg az önkormányzatoknak. Lassan már csak a fűtő és a kapus feladat marad az önkormányzatoknál, ez ügyben nem értek egyet a saját politikai közösségemmel, már-már megalázónak érzem az önkormányzatok szerepét az oktatásban” – fogalmazott.

A színigazgatók kinevezésével kapcsolatban Tarlós István emlékeztetett rá: a Főváros mint fenntartó jogosítványa, hogy kinevezze az intézményvezetőket, „mi felelünk a színházakért, mi vagyunk a színigazgatók munkáltatója”. Hangsúlyozta: a Fővárosi Közgyűlés a színigazgatói pályázatok kiírásakor és a döntés meghozatalakor hibátlanul és hiánytalanul, a hatályos törvényeknek megfelelően járt el. Ugyancsak a vonatkozó törvényeknek megfelelően kérte fel szakmai véleményezésre a bizottságot, amelynek ellenzéki tagja is volt. Minden képviselő megismerhette a pályázatok tartalmát, lehetőségük volt kérdéseket is feltenni a bizottsági elnöknek. Az Újszínházzal kapcsolatban Tarlós István megjegyezte: ő is Dörner Györgyre szavazott, mert a bírálóbizottságtól ő kapta a legtöbb szavazatot. A főpolgármester úgy fogalmazott: alantas dolognak tartja, hogy politikai, érzelmi kabinetkérdést csinálnak abból, ki igazgassa az ország egyik legkisebb színházát. „Csak két színház van, ahol más az igazgató, mint 2010-ben. Ha nem liberális az igazgató, akkor rögtön elkezdik ütni, rúgni a dobokat” – jegyezte meg.

A főpolgármester kitért arra, hogy a BKK automatáin havonta 1,3 tranzakció történik, és 2014 márciusi üzembe helyezésük óta egyszer sem fordult elő, hogy a bankjegyfelismerő rendszer tévesztett vagy meghibásodott volna. Ezt azzal kapcsolatban említette, hogy egy utas azt állította, a Lehel téri automatából bérletet vett 20 ezer forintossal, de nem kapott vissza megfelelő összeget. Ezt cáfolta a BKK informatikai felügyelő jelentése, amely szerint aznap senki sem fizetett 20 ezres bankjeggyel. Az automaták visszaadási szabálya szerint 9500 Ft-os bérlet vásárlása esetén a gép egyébként sem fogadja el a 20 ezres címletet. Az automaták informatikai felügyeleti rendszerének jelentése szerint nem 20 ezressel, hanem 10 ezressel fizetett az utas. Az automata helyes működését a gyártó is megerősítette.

Tarlós István kérdésre válaszolva azt mondta: határozottan támogatja Persányi Miklós állatkerti főigazgató és a Liget projekt tájépítésért felelős miniszteri biztosának elgondolását, hogy lezárják a forgalom elől a Kós Károly sétányt. A főpolgármester elvileg azt a felvetést is támogatja, hogy a Hősök terén a díszburkolat helyén parkosítsák a területet, „de ismernem kell a részleteket”.

Szintén kérdésre válaszolva közölte: eljött az ideje, hogy felülvizsgálják a taxisrendeletet, az erről szóló egyeztetés hamarosan megkezdődik.

A csillaghegyi öblözet árvízvédelmével kapcsolatos kérdésre azt válaszolta: a védmű tervezése még több hónapot igénybe vehet, a kivitelezés várhatóan 2017. június 30-ig elkezdődik, a projekt 2018 végére fejeződhet be. Az ott élőknek lakossági fórumot fognak tartani és őket megkérdezve közvélemény-kutatást is rendeznek.