A BKK, mint mobilitásmenedzser

​A Budapesti Közlekedési Központ mobilitás menedzseri szerepét, valamint a folyamatban lévő és a nemrég kormányhatározatban is rögzített új fővárosi  közlekedésfejlesztési projekteket mutatta be Dr. Dabóczi Kálmán a BKK Zrt. vezérigazgatója a hazai közlekedési szakmának. A Bükfürdőn rendezett XVI. Közlekedésfejlesztési és beruházási konferencián a vezérigazgató elmondta: a Fővárosi Önkormányzat és a BKK kiemelt célja a különböző közlekedési módokkal megvalósuló utazási igények dinamikus összehangolása oly módon, hogy eközben a folyamatban lévő és új fejlesztések is koordináltan valósuljanak meg. A BKK, mint a főváros mobilitásmenedzserének felelőssége, hogy az egyes közlekedési módok között minél nagyobb átjárhatóság jöjjön létre, ehhez álljon rendelkezésre megfelelő utazásszervezési információ. A BKK számára fontos, hogy a mérnöki, projektmenedzseri megközelítés mellett nagyobb hangsúly kerüljön a közlekedők előzetes tájékoztatására, a tervezett intézkedések bemutatására.

A Közlekedéstudományi Egyesület idei, Bükfürdőn tartott konferenciáján a korábbiakhoz hasonlóan részt vettek a közlekedési ágazat és a tudományos élet szereplői, valamint előadásokat tartottak a magyar kormány tisztségviselői is. A Budapesti Közlekedési Központot a társaság vezérigazgatója képviselte.

Dr. Dabóczi Kálmán előadásában az újjászervezett BKK szerepét, lehetőségét és felelősségét a következő évekre kitekintve. A vezérigazgató elmondta: Tarlós István főpolgármester javaslata alapján, a Közgyűlés szinte teljes támogatása mellett azon dolgozik kollégáival közösen, hogy valóban fenntartható közlekedés jellemezze Budapestet. Kifejtette, hogy a BKK-nak mobilitásmenedzseri szerepe van, amely sokkal több, mint a közösségi közlekedés megrendelése, szervezése. Úgy fogalmazott: „A Budapesti Közlekedési Központ nem egy lilára festett BKV”. Elsődleges cél az, hogy összehangolják az egyes közlekedési módok kereslet-kínálat arányát. Mindezt úgy kell megvalósítani, hogy közben ne legyenek priorizált, kiváltságos közlekedési módok. Ehelyett a különböző közlekedési lehetőségek közötti átjárhatóságot kell megteremteni, amiben fontos eszköz a motiváció. Előnyösebb, ha valaki azért választja – akár csak részlegesen is – a közösségi közlekedést Budapesten, mert ismeri a többi közlekedési mód lehetőségeit, és tudja, hogy érdemes a gépjárművét egy parkolóban hagyni, majd átszállni a buszra, vagy a metróra – tette hozzá a BKK Zrt. vezérigazgatója.

Ez eddigieknél kiemeltebb szerepet kap az utastájékoztatás, ahol az információ nem állhat meg a városhatáránál, különösen, ha az egységes agglomerációs rendszert rövid idő alatt megvalósítható. A tervek szerint fél éven belül a BKK rendszere alkalmassá tehető az agglomerációs járatok feltüntetésére. Dr. Dabóczi Kálmán felhívta a hallgatóság figyelmét arra, hogy a fővárosban közlekedők sokszor nem azért választanak célszerűtlenül egy közlekedési eszközt, mert az előnyösebb, hanem azért, mert nincs kellő információjuk arról, hogy milyen alternatív lehetőségek kínálkoznak. A fővárosban nemrég komoly forgalmi nehézségeket okozott, hogy egyszerre több fejlesztés is zajlik Budapesten. Nem csökkentve a fővárosban kialakult közlekedési nehézségek súlyát, a vezérigazgató forgalmi térképek alapján mutatta be, hogy ugyanazon a reggelen Párizs szinte teljes területén – a budapestinél hosszabb – torlódásokat, több kilométeres dugókat jeleztek a forgalomfigyelő rendszerek. Bár a BKK Zrt. azonnali beavatkozással 24 órán belül átalakította a korábbi tervekben rögzített intézkedéseket, a probléma megoldását mégis nehezítette az információáramlás lassúsága és a fejlesztési, felújítási folyamatok összehangolatlansága.

A konkrét eset kivizsgálását követően került összeállításra először olyan adatbázis, amely a minden jelentősebb, előre tervezhető forgalomkorlátozó intézkedést tartalmaz.  Erre az egységes adatbázisra építve olyan az interaktív felületek és térképek készülnek jelenleg, ahol mindenki megnézheti, hogy mikor és milyen felújítás, fejlesztés érinti a lakókörnyezetét. Az interaktív térképek készülnek, amelyek mind a döntés-előkészítőket, mind a közlekedésben résztvevőket segíteni fogják. Szükség van tehát a megelőző tájékoztatás kialakítására, javítására, hiszen enélkül indokolatlanul gerjesztenek indulatot nagyon hasznos fejlesztések ellenében – tette hozzá.

Dr. Dabóczi Kálmán az előadás második felében ismertette a folyamatban lévő, illetve a nemrég kormányhatározatban is rögzített új fővárosi közlekedésfejlesztési projekteket, az a kötöttpályás infrastruktúra fejlesztésétől a járműpark korszerűsítésén át, amelyek egy része még a kifutó közösségi fejlesztési programokból is finanszírozható.

A közbringarendszer mellett új, piaci alapú car-sharing („közösségi autózás”) jelenthet meg Budapesten, ami az NGM támogatása mellett ugyancsak zéró emissziós közlekedési módot jelenhet. A „négykerekű bubi”-ként említett gépjárműkölcsönzés célja az, hogy a fővárosban közlekedők saját autójukat kiváltsák olyan városi autókkal, amelyek nem szennyezik a környezetet.

Bővülne a jelenlegi P+R parkolási hálózat is. A BKK Zrt. vezérigazgatója szerint a fővárosi cégek és a bevásárló központok is partnerek lehetnek abban, hogy több parkolóhely legyen Budapesten, ami megállapodástól függően gazdaságilag is előnyös lehet a partnerek számára.

Fontos célként említette Dr. Dabóczi Kálmán a gyalogos közlekedés fejlesztését. Véleménye szerint a gyalogos közlekedést eddig nem kezelték megfelelően, maximum turista időszakban. A BKK Zrt. olyan utastájékoztatási rendszert tervez, amely segíti a gyalogosok mindennapjait.

Elmondta azt is, hogy a BKK Zrt.-t egy együttműködő intézményi hálózatba kell illeszteni. Az elmúlt három hónap alatt többek között a MÁV-Start Zrt.-vel, a Volán Egyesüléssel, a Nemzeti Mobilfizetés Zrt.-vel és a Terrorelhárító Központtal kerül előkészítésre, vagy megkötésre együttműködési megállapodás.

A vezérigazgató zárómondataiban jelezte: olyan szervezetet szeretne minden munkatárs bevonásával építeni a BKK eddigi eredményire is építve, ami jövőorientált, innovatív, ami sokkal érdemibb kapcsolatot ápol a főváros közlekedését befolyásoló cégekkel és szervezetekkel, s eközben a működése is hatékonyabb, átláthatóbb, rendezettebb.

Hírek

RSS megtekintés