12 újabb földgázhajtású busz érkezik Budapestre

Újabb 12 darab Budapesten még újdonságnak számító, sűrített földgázzal (CNG) működő alacsonypadlós, szóló Van Hool NEW A330 CNG típusú autóbusz érkezik Budapestre júliusban. Az első járműveket a műszaki átadás-átvételt követően várhatóan még ezen a héten, a második kontingenst pedig a tervek szerint a jövő hét végén szállítja Budapestre a BKV Zrt. A 12 busszal együtt nyár végére összesen 49 gázüzemű busz áll forgalomba a dél-pesti térségben.
 
Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a közösségi közlekedés színvonalának javítása, ezen belül a buszflotta megújítása, a korszerű, alacsonypadlós autóbuszok arányának növelése mellett. 2010 óta mintegy 200 alacsonypadlós használt, valamint 150 alacsonypadlós vadonatúj autóbuszt állítottak forgalomba Budapesten. A flotta megújítása idén tovább folytatódik: 2014 nyarára mintegy 150 új autóbusszal veszi át a fővárosban és egyes környező településein a szolgáltatást a Budapesti Közlekedési Központ megrendelésére a VOLÁNBUSZ Zrt.
 
Ezúttal 2004–2006 között gyártott szóló, teljesen alacsonypadlós, a kerekes székkel közlekedő utasok
fel- és leszállására is alkalmas Euro 3-as besorolású motorral rendelkező CNG autóbuszok érkeznek a svájci Lausanne-ból a fővárosba. A járművek futásteljesítménye alacsony, darabonként körülbelül 6,5 millió forintért lehetett beszerezni őket. Az új buszokat a korábban vásárolt 37 darab CNG-busz után honosítják.
 
A buszok 12 méter hosszú szóló, alacsonypadlós, háromajtós, városi kivitelezésű, légkondicionálóval ellátott típusok, meghajtásukat sűrítettföldgáz-üzemű (CNG) motor végzi. A CNG-üzem általános előnye a dízelmotorokéval szemben, hogy kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, csendesebbek, ezért nagymértékben hozzájárulnak Budapest környezeti állapotának, a budapestiek életminőségének javulásához.
 
A jelenlegi beszerzést megelőzően 2013 tavaszán sűrített földgázzal működő (CNG) buszt tesztelt a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV. A járművet a FŐGÁZ CNG Kft. és a MAN buszgyártó bocsátotta rendelkezésre. A tesztautóbusz üzemeltetési szempontból megfelelt az elvárásoknak, műszaki hibától mentesen zajlott a tesztidőszak. Ezek a pozitív tapasztalatok is hozzájárultak ahhoz, hogy a földgázüzemű buszok mellett döntöttek.
 
A belgiumi székhelyű Van Hool Európa öt legnagyobb autóbuszgyártójának egyike, jóllehet hazánkban kevéssé ismert. A BKV 2008-tól a mai napig több ütemben számos használt Van Hool autóbuszt vásárolt, melyek az elmúlt években rendkívül megbízható, strapabíró járműveknek bizonyultak.
 
Mérföldkő a főváros közösségi közlekedésének megújításában az a 2014. június 25-én a FŐGÁZ Zrt. telephelyén átadott új, minden eddiginél nagyobb teljesítményű CNG-töltőállomás, mely a korszerű, sűrítettföldgáz-üzemű autóbuszok számára biztosít tankolási lehetőséget. A sűrítettföldgáz-üzemű buszok üzemanyag-ellátására létrehozott kúttal tehermentesítve lesz a fővárosban korábban elérhető 2 CNG-kút, vagyis ott gyorsabban tankolhatnak a földgázüzemű személyautók.
 
A fővárosba érkező autóbuszokat az alapvető műszaki felülvizsgálaton túl a komfortérzet növelése és a magasabb színvonalú szolgáltatás érdekében elektronikus jegykezelőkkel és a FUTÁR dinamikus utastájékoztató rendszerrel látják el. Ezenkívül a fővárosi buszpark megújulását jelképező égszínkék fényezést is kapnak. A beszerzések egy buszra számított teljes költsége honosítással együtt nagyjából megegyezik azzal, mintha a 18-19 éves buszok vázát újítanánk fel. A használt autóbuszok vásárlásával viszont Budapest alacsonypadlós, légkondicionált, fiatalabb és egy kategóriával környezetkímélőbb motorral rendelkező járműveket kap, melyek jól illeszkednek a jelenlegi járműpark összetételébe, és melyek kényelmesebb, komfortosabb és biztonságosabb szolgáltatást nyújtanak az utasoknak.
A használt buszok beszerzése nem az új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hanem a régiek szükségszerű felújítását váltja ki, ez teszi lehetővé a 20 évesnél idősebb buszok selejtezését.
A fejlesztés a járatkimaradások számának csökkentéséhez is hozzájárul, hiszen az 1990-es évek vége óta nem látott szintre, mintegy 75 százalékkal csökkent az autóbusz-ágazatban a műszaki hibából eredő járatkimaradás.
 
A BKK és a BKV folytatja az új autóbuszok beszerzésére indított programokat – tekintettel a nagyszámú elöregedett járműre –, és a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére, hiszen az elmúlt 2 évben vásárolt járművek betöltötték a hozzájuk fűzött elvárásokat: az ügyfelek mind a használtan beszerzett alacsonypadlós autóbuszokat, mind a Németországból érkezett trolibuszokat megkedvelték.
 
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt.

Hírek

RSS megtekintés