Tarlós István átadta a Futár forgalomirányítási rendszert

Tarlós István főpolgármester a Futár forgalomirányítási rendszer átadásán
Átadta Budapest új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszerét, a Futárt Tarlós István főpolgármester szerdán, a Budapesti Közlekedési Központ diszpécserközpontjában.

- Egy kiszámítható regényt vagy filmet gyakran unalmasnak találunk, de a valós életben idegenkedünk a váratlantól, és kiszámítható, előre tervezhető dolgokra vágyunk. A kiszámíthatóság, az előre tervezés különösen fontos a közlekedésben. A Futár a legmodernebb technológiai vívmányokat követve biztosítja azt, hogy a fővárosi közösségi közlekedést használók a lehető leggyorsabban érjék el céljukat – mondta Tarlós István az átadáson. Hozzátette: több mint 2200 járműbe építettek műholdas jelzőrendszert, így az utasok utazás közben is tájékozódhatnak a megállókról, átszállási lehetőségekről. – A forgalomirányító diszpécserei már műholdas nyomkövetéssel figyelik a forgalmat, így folyamatosan tudják szabályozni a felszíni járművek közlekedését, vagy éppen sokkal könnyebben és gyorsabban tudnak megszervezni egy villamos- vagy metrópótlást zavar esetén – közölte a főpolgármester.

Kitért rá, hogy a rendszert ugyan késedelemmel adták át, de a kötbérek nagy részét a BKK már érvényesítette, a befolyt összegeket a rendszer további bővítésére fordítják. A főpolgármester a leglátványosabb elemként a 263 közterületi utastájékoztatót említette, amely napi 24 órában ad tájékoztatást a forgalmi változásokról és a járművek várható érkezési idejéről. Hozzátette, hogy a projektben a vakok és gyengénlátók tájékoztatásáról is gondoskodtak.

A főpolgármester arról is beszámolt, hogy a BKK diszpécserhálózata több mint 900 jelzőlámpás csomópontot koordinál, a 30 legfontosabb helyszínen pedig képes közvetlenül beavatkozni és előnyt biztosítani a közösségi közlekedésnek.

A Futár kiépítése 7 milliárd forintba került, azt részben uniós forrásból valósították meg.
 

A buszokon, a trolibuszokon és a villamosokon tartózkodó utasok modern kijelzőkön kapnak tájékoztatást a megállóhelyekről, az átszállási kapcsolatokról és egyéb fontos, az utazásukat befolyásoló információkról. A legrégebbi autóbuszokon azonban már nem épülnek ki a Futár utastájékoztató kijelzői, hiszen azok élettartama várhatóan jóval meghaladja majd az öreg autóbuszok üzemelési idejét. Több járművet a belső monitoron kívül új, LED-es külső információs táblával is elláttak, amelyen a járatszám és a célállomás neve is megjelenik.

A Futár működéséhez szükséges fedélzeti számítógépek összesen 1597 autóbuszon, 557 villamoson és 141 trolibuszon üzemelnek már. Valamennyi új vagy újonnan vásárolt járműben megtörtént a fejlesztés, tehát a projekt kivitelezési ideje alatt forgalomba állított összes autóbuszon is. A Futár kiépítésével megújult a járművek teljes hangos utastájékoztatási adatbázisa is. Mintegy 2500 megálló nevét rögzítették hanganyagban, majd integrálták a rendszerbe, így egységes és minőségi hangbemondások tájékoztatják az utasokat a főváros teljes területén.

Elkészült a Futár utazástervezésre és a járatok valós helyzetének térképes nyomon követésére is alkalmas szolgáltatásának webes verziója is, amely a BKK honlapján, valamint a futar.bkk.hu címen érhető el. Az új szolgáltatás okostelefonokon is használható, egy ingyenesen letölthető applikáció segítségével. A fejlesztésnek köszönhetően  „ajtótól ajtóig” terjedő, sőt az akadálymentes utazást is lehetővé tevő útvonaltervezést lehet indítani. Az utazás tervezésénél különböző preferenciák is beállíthatók, például lehet szűkíteni az egyes járműfajtákra, vagy lehet keresési szempont az indulási vagy érkezési idő, külön az átszállások száma vagy a gyaloglás minimalizálása is. A tervező alapbeállításban az adott időpont leggyorsabb útvonalait mutatja meg,  interaktív térképen a megállókat színes ikonokkal jelezik, azokra kattintva pedig a megállóból induló járatok valós idejű indulási ideje olvasható le, az indulási adatok – az utcai kijelzőkéhez hasonlóan – dinamikusan változnak a járművek mozgását figyelembe véve. A Futár Utazástervezővel több mint 5000 megálló érhető el, torlódás, terelés esetén a jármű ikonjánál kis felkiáltójel jelzi az eltérést.
 
A Futár-program tovább folyik. A projektből egyedüliként még kimaradt Combino-villamosok rendszerbe vonása már megkezdődött, 2011 óta a fiatalok megelégedésére éjjel-nappal közlekedő nagykörúti villamosokat a Futár beszerelésével együtt teljesen bekamerázzák, így jelentősen javulni fog a közbiztonság a 4-es és 6-os villamos vonalán. A rendszert később a HÉV-ek és metrók integrációjával folytatják.

A Futár-projekt összköltségvetése 6,7 milliárd forint, megvalósítására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből, az Európai Unió fejlesztési forrásaiból. A professzionális rendszer bevezetésének fővállalkozója a Synergon Integrator Kft., míg a rendszer alapjait és legfőbb elemeit alvállalkozójaként egy világszinten jegyzett szállító, a német IVU Traffic Technologies AG biztosítja. Az IVU széles körű referenciával rendelkezik a világon (pl. London, Berlin, Hollandia, Ausztria stb.), díjat nyert a UITP genfi világkonferencián a londoni rendszer innovatív megvalósításával. A közterületi kijelzők a német Lumino GmbH hasonlóan világszínvonalú, karbantartást nem igénylő, kiváló referenciákkal (Berlin, Dortmund, Hamburg, Stuttgart, valamint Rotterdam, Moszkva stb.) rendelkező termékei.
 
A projekt 2010-es indulása óta többször is határidő-hosszabbítás történt, a késedelem több okra vezethető vissza. A Futárral felszerelt idősebb járműveken azok próbahasználatakor rejtett hibák jelentkeztek, lévén ilyen bonyolultságú, modern rendszert korábban soha nem telepítettek a több száz korszerűtlen, az idők során egyedi módosításokon átesett járművekre. Emellett a hatósági engedélyeztetés nehézségei is jelentősen lassították a munkát a villamosok esetében. A BKK 2012-ben vette át a Futár-projekt irányítását. Az addig elkészült, alig félkész műszaki tartalom azonban nem volt kielégítő színvonalú, így a fővállalkozó úgy döntött, hogy az informatikai megoldást szállító fő technológiai partnerét, alvállalkozóját lecseréli. Ezt követően egy sokkal megnyugtatóbb és fejlettebb műszaki megoldás kivitelezése kezdődött meg, és fejeződött be 2014 októberére. A kivitelező által elismert, késlekedésből fakadó kötbérek összege összesen több mint 520 millió forint, melynek 98%-át már érvényesítette a BKK. Az ebből befolyó forrásokat visszafogatták a projektbe.

Hírek

RSS megtekintés