Közmeghallgatást rendeztek a Főpolgármesteri Hivatalban

A 4-es metró építése, a BKV kollektív szerződésének az ügye, dugódíj, római-parti árvízvédelmi mű, utcanevek – egyebek között ezek a témák is szerepeltek a Főpolgármesteri Hivatal dísztermében szerda késő délután megrendezett közmeghallgatáson.
 
Több tucat érdeklődő vett részt a Főpolgármesteri Hivatalban szerda késő délután szervezett, hagyományos évi közmeghallgatáson. A római-parti árvízvédelmi művel kapcsolatban a közmeghallgatáson elhangzott: a parti sáv mentén épül mobil védmű, hogy a lehető legkisebb vízterhelést kapja, és megnövelt biztonságot adjon a Csillaghegyen élőknek. A most a Királyok útja – Nánási út vonalában lévő nyúlgát legnagyobb problémája, hogy amikor az útszakasz és a Duna-part közötti, hetvenhektáros hullámteret elönti az ár, nagy mennyiségű víz szivárog a talajba. Tarlós István főpolgármester ezzel kapcsolatban elmondta, hogy még ebben a ciklusban megépülhet a római-parti védmű, erre egymilliárd forint jut az állami költségvetésből.
 
Volt, aki a Zakariás József utca és a Frankel Leó út elnevezését firtatta, előbbivel kapcsolatban elhangzott, hogy a Fővárosi Közgyűlés 2011 áprilisában döntött egyes utcanév-változtatásokról, köztük arról, hogy az Aranycsapat tagjairól – Hidegkúti Nándorról, Kocsis Sándorról és Zakariás Józsefről. Utóbbi 1971-ben hunyt el, sportteljesítményét az elmúlt harminc évben senki sem kérdőjelezte meg. A hivatal illetékese szerint Frankel Leó életútjának bizonyára akadnak vitatható eseményei, de az adott személy teljes tevékenységét kell figyelembe venni. Akadt, aki a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárnak szorgalmazott új elnevezést, ezzel kapcsolatban az a válasz érkezett, hogy az intézmény méltán vette fel Szabó Ervin nevét, aki a közkönyvtár-rendszer hazai kiépítője volt, a könyvtár évi 300 ezer olvasója, látogatója közül a névváltozást senki sem javasolta, ráadásul az nagy költséggel járna, hiszen az ötven fiókkönyvtárak cégéreit, logóit, reklámanyagait is cserélni kellene.
 
A főváros idén 52 fát ültetett el a XI. kerületben, jövőre pedig – a költségvetéstől függően – az egész fővárosban 1600 fa telepítését tervezik – hangzott el.
 
Akadt kérdező, aki kifogásolta a dugódíj tervezett bevezetését, mint mondta, szerinte jobb módszerek is vannak a közlekedési torlódások és a légszennyezettség csökkentésére. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója válaszként elmondta, hogy a 4-es metró támogatási szerződésében az Európai Unió feltételként szabta a dugódíj bevezetését. A zónahatárokon kamerakordonnal ellenőrzik a belépő autósok rendszámát, a díjat pedig nem a helyszínen kell kifizetni. A rendszer kiépítéséhez a főváros támogatást kért az EU-tól. Egy másik, a 4-es metróhoz kapcsolódó Rákóczi téri és Móricz Zsigmond körtéri állomásának felszíni építményeit kifogásoló kérdezőnek Vitézy azt válaszolta, hogy ezek az állomáskijáratok valóban nem szépek, de a kiviteli terveiket már 2006-2007-ben jóváhagyták, ha azokat most építenék át, a főváros elvesztené a 4-es metró uniós támogatását, mert a beruházás műszaki tartalma változna.
 
A BKV kollektív szerződésének felülvizsgálatával kapcsolatos kérdésre a főpolgármester azt válaszolta, hogy a főváros nem akar a járművezetők és karbantartók zsebében kotorászni, a brutálisan eladósodott BKV kormányzati segítségre szorul, ezért „nekünk is le kell valamit tenni az asztalra” – fogalmazott. Kiemelte, hogy a kollektív szerződés olyan többletjuttatásokat biztosít, amelyre egyik fővárosi közműcégnél sincs példa. Elkerülhetetlen, hogy e juttatásokhoz hozzányúljunk, hangsúlyozta Tarlós István. A felülvizsgálatról konzultálnak a szakszervezetekkel, „megegyezni akarunk velük, nem valamiféle terrort alkalmazni” – jegyezte meg.
 
A közmeghallgatásról készült videót itt nézheti meg.