Átadták az első Alstom-szerelvényt Budapestnek

Átadta a francia Alstom Transport az első Metropolis típusú szerelvényét Budapestnek kedden, a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán.  Az átadó ünnepség után este nyolc óráig az érdeklődők is megtekinthetik a szerelvényt az állomáson. A most átadott szerelvény szeptember elején áll forgalomba, addig további két Metropolis érkezik Budapestre.

Egy új kor modern, elegáns és kényelmes járműve gördült elénk, új igényszintet és új szellemiséget hozva a peronra – mondta az átadási ünnepségen Tarlós István főpolgármester. Hozzátette, az Alstom Metropolis kocsik története „szinte könyvtárnyi irodalmat termett”. Emlékeztetett rá, hogy az új városvezetés örökségül kapott egy korábbi megállapodást, „a város szemszögéből nézve kármentést kellett végeznünk.”

A BKV 2006 májusában kötött – a főváros jóváhagyásával – szerződést az Alstommal, ennek értelmében a 2-es metró vonalára 22, egyenként öt kocsiból álló, míg a 4-es metróra 15, egyenként négy kocsiból álló szerelvénynek kell érkeznie.  A 2009 áprilisi típusvizsgálati tesztek során műszaki problémák kerültek a felszínre, „a szerződést végül hosszú tárgyalások és megfelelő kompromisszumok árán végül 2011-ben tettük folyamatossá az Alstommal, kiküszöbölve a város számára kedvezőtlen kikötéseket” – mondta a főpolgármester. Tarlós István úgy fogalmazott, hogy a „sírból hoztuk vissza a metrószerelvények ügyét”, hiszen 2010 őszén nagyon kevés hiányzott ahhoz, hogy kudarcba fulladjon az egész metróprojekt. A Fővárosi Közgyűlésben nagy többséggel, ellenzéki támogatást is szerezve jóváhagyott megállapodás szerint jelentősen megnőtt az Alstom által vállalandó kötbér és a felelősségi maximum. Az átalakítást követően a francia gyártónak végül sikerült megszereznie a hatóságtól a kocsikra a típusengedélyt.

A főpolgármester kitért rá, hogy az új budapesti metrószerelvényeket Franciaországban tesztelték, a mérnökök mindent átvizsgáltak a kocsikon, amelyek paraméterei a hatóság szerint az előírásoknak megfelelőek. Tarlós István azt mondta, az új metrókocsik megérkezése időutazás, hiszen azok nemcsak a jövő technológiai jellemzőinek felelnek meg, de emlékeztetnek a múltra is, a dizájnt és a formaterveket ugyanis a kisföldalatti kocsijai ihlették.

A főpolgármester köszöntet mondott a miniszterelnöknek, a szakminisztereknek, hatóságoknak és Patrick Kronnak, az Alstom elnök-vezérigazgatójának, akiknek meghatározó szerepük volt abban, hogy az egyeztető tárgyalások a kedvezőtlen előjelek ellenére nem szakadtak meg. Tarlós István reményét fejezte ki, hogy az egykor alapvetően elhibázott metróberuházás alakítható még úgy, hogy több örömöt okozzon a budapestieknek, mint bosszúságot.

Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója az átadáson emlékeztetett arra, hogy egy éve írta alá a főpolgármesterrel azt a megállapodást, amely "pontot tett bizonyos félreértésekből fakadó problémák végére". Ennek lényege volt a metrókocsik átalakítása, a típusengedély megszerzése és a leszállítás. Minden kívánságnak eleget tettek, és a járműveket időre leszállították - mondta. Az elnök-vezérigazgató külön köszönetet mondott a főpolgármesternek, amiért "új lendületet" adott a projektnek. Hangsúlyozta, a világon minden negyedik metrószerelvény közül egyet az Alstom gyárt. A budapestiek kényelmes és megbízható szerelvényeken utazhatnak majd – tette hozzá. Patrick Kron is köszönetet mondott Orbán Viktor miniszterelnöknek, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak és a francia követségnek is.

Az átadáson jelen volt Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter, Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vezetője, Urbán György, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke és Roland Galharague, Franciaország budapesti nagykövete is.

Egy szerelvény 100 méter hosszú, 1023 utast tud szállítani, 209 ülőhely van benne. Az utasok gyorsabb be- és kiszállásáról az ötkocsis, oldalanként 20 ajtós szerelvényen oldalanként négy, a többinél szélesebb ajtó gondoskodik. A 70 kilométer per órás sebességre képes szerelvények egyterűek, azaz az utasok az elejétől a végéig sétálhatnak a másfél méter széles átjárókon, kényelmüket a légkondicionáló és a legmodernebb utastájékoztató berendezés szolgálja. A Metropolist Franciaországban tervezték, hajtásrendszere viszont Magyarországon készült. A jármű gyártásakor felhasznált anyagok 98 százalékban újrahasznosíthatók, a kocsikat az Alstom katowicei gyárában szerelték össze. A világ 45 városában több mint 4 ezer ugyanilyen típusú metrókocsi közlekedik, amelyek naponta több millió utast szállítanak.
 

Az új metró