Átadták az 1-es villamosvonal Újbudáig meghosszabbított szakaszát

A villamosvonal déli részén megépült 3,2 kilométer hosszú új pálya a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út útvonalon éri el az ideiglenes végállomást a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében

Épült itt egy híd, alapvetően azzal a céllal, hogy átmenjen rajta az 1-es villamos, aztán húsz évig nem történt semmi. Ehhez képest a híd ma nyerte el eredeti funkcióját – mondta Tarlós István főpolgármester, miután az 1-es villamoson utazva áthaladt a Rákóczi hídon. Kijelentette: az eredeti tervek szerint befejeződött az 1-es és a 3-as villamosvonal fejlesztése. A maradék forrásból, ha szükséges, olyan kiegészítő munkákat is elvégezhetnek, amelyek az eredeti tervekben nem voltak benne - közölte, hozzátéve, hogy ezek az utazóközönséget nem fogják zavarni.

Ezzel a fejlesztéssel régi adósságát törleszti a főváros, hiszen a vonal újbudai meghosszabbítása a Rákóczi híd 1995-ös átadása óta napirenden volt, de kicsit „Pató Pál úr-szerűen: mindig ráértek arra még!” 2010-ben ez az időszak véget ért. Az új közgyűlés munkába állása a projektnek is új lendületet adott: megépült a 3,3 kilométer hosszúságú új pálya a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út útvonalon. Az új vonal végállomását a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében alakítottuk ki, és természetesen új megállókat is létrehoztunk, illetve lifteket, sőt új aluljárókat építettünk az Infopark és a Budafoki út megállóhoz – fogalmazott a főpolgármester.

A munka részeként átfogó rekonstrukciót végeztünk az 1-es és a 3-as vonalakon: megújult a vonalak infrastruktúrája, csökkent a környezetterhelés, nőtt az utazási sebesség, és ami ebből következik és a legfontosabb: csökkent a menetidő . A XXI. században mondhatni kötelező feladat a megállók akadálymentesítése - mostantól babakocsikval és kerekes székkel is könnyebben megközelíthetők lesznek a járatok – emelte ki.

Tarlós István kijelentette: a 2020-ig tartó európai uniós költségvetési ciklusban körülbelül 340 milliárd forint támogatás kaphat a főváros fejlesztésre, ami bizonyítja a kormány és főváros együttműködésének eredményességét is. Hozzátéve, hogy ebbe az összege nem is számolta bele a már folyamatban lévő villamos- és troli tender 23,8 milliárd forintos támogatását.

Ebben a hétéves költségvetési tervben már szerepel az a 8,5 milliárd forint összköltségű projekt, amely lehetővé teszi, hogy a vonal egészen az Etele térig menjen, így közvetlen átszállási kapcsolat jön létre az 1-es villamos és az M4-es metró, valamint Kelenföld vasútállomás között. Az Etele téren 10 milliárdos támogatásból épülhet meg az autópálya csomópont és a körülbel 1000 férőhelyes P+R parkoló. Ezzel megvalósul a 4-es metró beruházásának utolsó fejezete, amire 2010 előtt még tervek sem voltak.

Tarlós István közölte azt is, hogy a kormány támogatásával a fővárosi önkormányzat 2015-2016-ban 47 alacsonypadlós CAF-villamost szerez be, az első március 15-én már meg is érkezett, és a tesztek megkezdődtek. Elmondta, hogy az első CAF-járművek még idén ősztől forgalomba állhatnak, a rövidebbek a 3-as vonalán, a budai fonódó villamoshálózaton, a hosszabbak pedig az 1-es villamosvonalon közlekednek majd.

A 3-as villamosvonalról szólva elmondta: új peronok és utasvárók épültek, több helyen átépítették a villamospályát is. Két helyszínen a korábban egyvágányos részt kétvágányúra alakították, füves pályaszakaszokat létesítettek, több útátjárót megújítottak. Az összes peronrámpa és biztonsági sáv térkő burkolatot kapott. A közút felőli oldalon teljes hosszában korlát védi az utasokat, mert a biztonságos várakozás megteremtése is nagy adóssága volt a budapesti közlekedésfejlesztésnek.

Tarlós István kijelentette: a főváros és a kerületi polgármesterek együttes célja az, hogy "kényelmes várost építsünk és üzemeltessünk, ahol jó minőségű szolgáltatásokban részesülnek a polgárok".